NomNom 0 Postad 21 September , 2011 Jag tänkte måla om i ruffen på min båt, men jag undrar hur jag ska bära mig åt med underarbetet och vad man ska använda för färg, jag har tänkt på internationals Toplac 1 komponent, kan det vara något? Det ser inte ut att vara topcoat/gelcoat på insidan utan det är bara glasfiberarmerad plast(se bild) Och hur gör man då? slipar lite/tvättar och målar rakt på? Taket är ju som man ser på bilden rätt missfärgat av matos osv,och det går inte att tvätta bort, köket står precis under därav Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 September , 2011 Jag skulle ha tvättat av med aceton för att få bort matfettet, slipat lätt och målat med toplac som du sktiver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 21 September , 2011 Oberoende av vilken färgprodukt du ämnar använda så måste du får rent underlaget. I ditt fall är det nog grundlig slipning som gäller eftersom du skriver att det är gammal matos som inte går att få bort på annat sätt. Det finns inga färger som fäster på fett... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 September , 2011 Jag skulle nog kört bort skiten med en grovrengörare från Biltema. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Polerverktyg/Grovrengorare1/ gjorde rent glasfiberlaminatet i förpiken från limrester mm med den efter tipps här på MG (Peter K?) Det fungerade alldeles utmärkt och dammade inte speciellt mycket. Rent blev det i alla fall. Hur du skall göra sedan vet jag inte. Själv hade jag klätt med nån form av ytmatta troligtvis med isolering under - men det är ju jag. Skulle jag målat skulle jag nog efter regöring och avtorkning med aceton, målat med en grundfärg först. Kanske Internationals Pre-coat http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=463&artname= Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NomNom 0 Postad 21 September , 2011 Tackar så mycket för alla snabba svar, har en bra uppfattning om hur jag ska göra nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NomNom 0 Postad 27 September , 2011 Så blev det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 6 Postad 27 September , 2011 Det blev ju jättefint! Måste kännas sååååå mycket fräschare och ljusare i båten nu! Om ni brukar bo i båten, är du inte orolig för att det ska bli mycket kondens på den målade ytan? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 September , 2011 snyggt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 27 September , 2011 Snyggt jobbat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Uffe_ 0 Postad 12 September , 2013 Snyggt! Vilken färg blev det till slut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser