Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Klubbjackan

Välja gammal "kvalitetsbåt" eller yngre fransyska eller tyska?

Rekommendera Poster

Hej,

Jo, jag har tittat på den som finns utannonserad på blocket.

Teakdäcket behöver med största sannolikhet bytas på den båten. Jag begärde in prisuppgift från två teakdäcksfirmor på Orust för att få en uppfattning om vad det kostar ungefär. Båda lämnade mer eller mindre samma pris ca 145 000 kr.

Som sagt, det finns båtar utomlands med bytt teakdäck och bara några år gamla motorer för nästan samma pris. Där tillkommer förstås frakt på minst 30000 kr beroende på  lokation, men det är mindre än  145 000 kr för ett nytt däck plus säkert minst 100 000 för en ny motor.

Att frakta en Najad 343 från Kiel hem till Jönköping fick jag en offert på ca 35 000 kr av en holländsk firma. Man kan nog komma billigare undan, när man väl hittat ett objekt gör man nog klokt i att ta in fler offerter. Men jag har i alla fall en indikation.

Sedan ljuder bilder i annonser som hästar travar, så båtarna utomlands kan vara risiga. Jag låter det vara osagt tills jag verkligen sett en.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än bestä'mmer dig för så undersök båten noga, finns både nyare & äldre båtar med fel.

Gör en lista med vad ni måste ha och vad som är önsvärt (eller extra )

tex måste ha: toa med septi, rulle, självslående fock, nyare eller renoverad motor , nyare segel osv.

tex önskvärt: värmare, sittbrunnstält, gennacker.

Vi prissatte också de olika önskvärt & jämförde sen de båtar vi tittade på ( som var intressanta)

& för att sätta ett jämförbart värde på båt & utrustning vi ville ha, så la vi till eller drog ifrån på listan

Det blev till slut en Diva 39 med självslående fock som vi bytt segel påköpt lazykapell, värmare & sittbrunnstält, men det var med i kalkylen & priset var så bra så det var värt det!

Susanne

SY Divaneser

/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolig tråd det här, med många tänkvärda inlägg!

Mina funderingar;
De flesta båtar som tillverkas idag (och de senaste 10-20 åren) ser ut som de gör utifrån att de ska tilltala charteroperatörer. Detta leder till a) minimera priset, B) tryck in så många kojer som möligt för att de som hyr ska få ner priset per person och c) stora 'sällskapsytor'. Inget som den seglande lilla familjen prioroterar över komfort i sjö. Åtminstone inte efter att ha seglat med sin båt en tid.

Att en nyare konstruktionen inte behöver vara snabbare har ju också uppmärksammats i årets Rolex Giraglia Race, som vanns av en 36 år gammal HR41 (så fick man äntligen vatten på sin kvarn...)

http://www.yachtclubitaliano.it/_vti_g1_regRis_aspx_ID_IDd9c237c26762414c8863a0f43731ebda-rpstry_3_.sphtml

Apropå reparationer, så måste man ju inte lägga om ett teakdäck bara för att det läcker - det går att reparera såväl som att bara ta bort. Att själv reparera och uppdatera sin båt ger ju också en aktiv säkerhet genom att man känner sin båt och kan fixa många grejor själv. Om man har tid, så tycker jag också att det är en skön avkoppling att pula med sin båt.

Vi köpte vår HR41 för att den inte är särskilt mycket dyrare än en HR352, men är bra mycket rymligare. Dessutom seglar HR41an riktigt bra, tycker vi.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Många har bidragit med synpunkter till den här tråden, så någon kanske undrar vad valet blev?

I slutet av oktober flög jag till Amsterdam och tittade på tre HR352 som låg i samma marina.
En av dem hade en helt ny motor och är i gott skick jämfört med de svenska båtar jag sett.
Så jag köpte den.

Båten transporterades hem med lastbil och står nu inne i en varvshall i Sverige.

Teakdäcket behöver ses över och det mattorna i akterruffen har några sprickor,
något av ett standardfel i 352:or. Det skall jag försöka ordna i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir man kölhalad om man väljer yngre fransyska?

 

Senast ändrad av Sahlback | 08 december 2011 | 19:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kölhalning är väl lite väl drastiskt...

Valet är väl självklart ett utslag av personliga preferenser.

Föredrar man nytt och modernt och ett lite klenare utförande eller gammalt och lite slitet med en rejäl grundkonstruktion?

Personligen anser jag att den omsorg man byggt äldre båtar med inte finns längre. Det är för dyrt. I alla fall på båtar i rimlig prisklass. Därför blev mitt val som det blev.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till den båt som vi har som önskebåt om vi skulle vilja ha nåt större. Gumman och jag klarar oss än med vår lilla Forgus 31.

Vad ni kommer att uppskatta och som jag tror du också har i tankarna är lite längre färder. Där har du bra kapacitet med ditt båtval. Det tar inte mer än ett dygn att från västkusten komma runt Norges horn.  Eller gå över till danska sidan med gemytliga hamnar. Kanske också besöka Amsterdam på egen köl. Kanalerna liknar Göta kanal så ni kan känna er hemma.

Dela båten med annat sällskap så ni tar ena vägen t.ex så hinns det med på en vanlig semester utan jäkt. Det har vi gjort ett par gånger och det fungerar förträffligt där avlösande besättning kommer med bilen med packning och ni tar den hemåt. Ett sätt vi skulle kunna använda för en tur till norra Norge som kan bli jäktig om man ska ta båda riktningarna själv på en sommar. Även bilturen är positiv och att ha bil för bunkring och båtfix är inte dumt. Resa kring på resmålet är också kul. 

Än en gång grattis till ett köp ni inte ångrar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså, var det båtar frågan gällde. ;)

Då får man bidra med ett stort grattis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...