Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
Coffeman

Helt nytt elsystem i båten

Rekommendera Poster

Skall riva ut det gamla elsystemet och sätta in ett nytt! Allt är i enklaste lagret med ett batteri , panel, säkringar och ett uttag för landström.

 

Finns det några färdiga paket på marknaden som man kan köpa och sedan komplettera med tillbehör på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort svar är ja.... det finns massor med bra paneler för 12 V.

Landström är lite kinkigare. För att kunne ge idéer om exakt vilka produkter som kan vara bra så är det nog bra om du talar om vad det är för båt, tex en liten båt som du antyder kanske inte har plats för stora paneler, då måste det vara små grejor som kan monterar mer dolt, inne i stuvfack tex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, färdiga paket finns väl inte om man menar där allt som kan tänkas behövas finns med. Däremot så finns ju t ex Skyllermarks olika grundsatser där skiljerelä, kopplingsplintar och polskor ingår.

Sen får man som båtelektriker fixa resten själv, men det är ju inte så komplicerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja redan att man frågar ger en antydan till att man ska be någon elektriker om hjälp!

Eller åtminstone få någon kunnig som besiktigar det nya elsystemet innan det tas i bruk.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, att just fråga är ju det sätt många lär sig hur man ska göras så inget fel med det! wink Man behöver inte ha examen för att bygga ett nytt elssystem i båten, jag har gjort det några gånger och har ingen utbildning alls!

Dock kan det bli riskabelt om man tror sig veta mer än man gör! När vi pratar båtel så är det ju framförallt landströmsystemet som kan vara riktigt farligt att ge sig på om man inte kan. 12-voltssystemet kan väl på sin höjd leda till brand om man gör fel, vilket i och för sig inte är att leka med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju några böcker att läsa i ämnet. El ombord är en lättfattlig bok för noviser http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127356663

Det kan vara bra att ha lite ideer innan man kommer till inköp då bra elgrejor brukar vara ganska dyra. Skyllermarks har utmärkta system. Vi har konsulterat Odelco för diskussion och inköp av elsystemen i våra två senaste båtar.
Försök tänk 10 år framåt - vad har du för förbrukare då? Vilka laddningsmöjligheter behöver du? Det avgör till stor del hur systemet ska vara uppbyggt. Om det går lägg ledningarna i rör så du kan komplettera lätt.

Ett bra elsystem är såsmåningom ett bra säljargument - snåla inte om du kan låta bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte min mening att skriva någon på näsan, men Jag vänder mig mot meningen inte så svårt, fixa själv. Om man läser elfrågorna här på forumet så är nog el svårt för många, så jag tycker inte att man ska uppmana osäkra att dra igång själv.

Jag har sett dom mest horibla kopplingar, bland annat där motorn startat när man satt på huvudströmbrytaren, kabelstammar hopsmälta.

Landströmmen har folk som regel lite respekt för. 12/24V ingen alls trota att brandrisken är mycket större i ett sådant system.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt Kalle! Jag har också sett en hel del läskiga lösningar både när det gäller svagström och starkström utförda av personer som tror sig veta.

Min poäng var att det är bra när frågorna ställs för då lär sig frågeställaren av de som kan. Ofta blir tipset att skaffa sig en bok och läsa på vilket leder till att kunskapen ökar.

Jag hävdar fortfarande att 12V-system inte är speciellt komplicerat. Med det menar jag att det inte kräver långa utbildningar för att lära sig, som till exempel att konstruera egna elektroniska komponenter eller dataprogrammering. Om man frågar folk som kan (som på ett forum) och läser på lite så klarar nog de flesta att göra säkra 12V-installationer i en båt. Sen är ditt tips om att be någon riktigt kunnig besiktiga hela systemet när man är klar en mycket bra idé!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i mitt KORTA svar så är det nog bra med lite mer info från trådskaparen.

OM det finns en fungerande befintlig installation behöver man ofta inte riva den fullständigt utan man byter ut paneler, kanske använder automatsäkringar, installerar en batteritankmätare vid ev komplettering med förbrukarbatteri osv osv.   En bild på befintlig säkringspanel ger också en känsla för hur stor panel som det finns plats för.... om den ska sitta på samma ställe? Behåller man ledningar som redan är dragna så spar man mycket tid ( och pengar ) Däremot är det ofta en god idé att gå upp i storlek på kablar mellan generator och batterier, beroende på vad som finns idag.

När det gäller 230V så är det nog så att antingen äger man själv, eller närstående, nödvändig kännedom för att kunna göra installation - eller så köper man hjälp från en sådan person.   cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta har man i äldre båtar använt alldeles för små kabelareor. Vi har dragit ut all el i båtar från 80-talet av den anledningen. De är inte alls dimentionerade för de förbrukare som man nuförtiden vill ha och höjer elförbrukningen/sänker prestandan onödigt mycket.Ska man ändå göra om elsystemett så är det lika bra att göra det från början.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns lite som att vi kommer vid sidan om frågeställarens område? Det som antyds är en mindre installation... som antagligen inte är så svår att uppgradera med moderna paneler och brytare?

230V installation är en annan sak då det kan vara farligare.... men där finns faktiskt kompletta färdiga system att bara skruva in även för den ovana. Dyra men jäkligt fina!

Vad vill frågeställaren veta mer tro?

Till Flinstone..... ja.... ähum.... även 12V installation kan vara en starkströmsinstallation tror jag...

Till ciaraud, som jag tycker har väldigt många bra inlägg: men att i en större och äldre installation riva ut allt och börja från början är nog mer betingat av att folk som får betalt för att göra jobbet inte vill ägna timmar åt att lista ut hur någon gjort för länge sedan? Går snabbare att börja om helt? Och blir bättre...
Känns som om att i de fall som frågeställaren i tråden har framtida stora förbrukare på gång, som ett ankarspel eller en mikro - då drar man nya och kraftigare ledningar då istället?

Förresten, efter lite edit - tänkte göra reklam för en bok. Magnus Sterky, som jag bara håller med om till 99,4% ang installationer, har skrivit en utmärkt bok som alla som ska göra installationer kan läsa med behållning, expert som nybörjare. Eftersom tråden blivit en också en diskussion om lite av varje ang nya installationer och hur man bör gör göra? En ny tråd kanske?



Senast ändrad av Funkis | 21 september 2011 | 10:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, Funkis. Nu skriver ju TS att han ska riva ut elsystemet så någon antydan till att det ska bli en mindre ny installation kan jag inte se. Men visst är det ett jättejobb som tar tid och kosta pengar och som man måste värdera efter det. Det är därför jag tycker att han ska fundera noga innan så det blir optimalt. Jag tror också att ett bra elsystem kan vara det som gör att båten är säljbar i framtiden. Nya segel, dynor sprayhood odyl kostar bara pengar om de ska uppgraderas medan motor och el kostar mycket arbete också. Får jag välja mellan en begagnad båt med bra el (och/eller motor) och sämre segel och tvärtom ligger den med bra el bra till.

Magnus Starkys bok är jättebra och av en helt annan kaliber än den jag flingade för ovan. Den kräver lite mer av läsaren men är den som tillfört något i vår familj där gubben är rätt haj på det mesta från början - kan rekommenderas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej för att vara motvals skulle jag rekomendera att göra landströmmen själv då det idag finns paket med plug in från flera leverantörer där man inte behöver kännedom om el

kan man borra hål för uttagen så fixar man det

har själv jobbat med svag ström i många år och sett horibla instalatiner utav svag ström

så be om hjälp med detta du har större brandrisk med svag ström då ju högre spänning mindre kabel area behövs

mvh niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar lite feedback från trådskaparen...

Att jag lite snabbt drog slutsatsen att det ändå inte var en stor installation vi talar om här beror på vad trådskaparen skriver i sin fråga, det antyder för mig att det inte är SÅ mycket grejor att byta:

 

Skall riva ut det gamla elsystemet och sätta in ett nytt! Allt är i enklaste lagret med ett batteri , panel, säkringar och ett uttag för landström.

 



Senast ändrad av Funkis | 22 september 2011 | 09:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt enig med dig du säger vad jag har försökt framföra.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom in lite sent,men om du följer råden ovan så kommer du ha en riktigt fin Vintersyssla cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...