Gå till innehåll
måndag 13 oktober 2025
tayana

Båt köp

Rekommendera Poster

Jag planerar för att köpa en långfärds båt,och undrar om det finns någon som vet hur det är möjligt att köpa en sådan utan för EU,och vad det är för regler för att göra en sådan affär?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en relativt bra sökfunktion på detta forum....    som ett tips!

I korthet kan du som privatperson köpa en båt var som helst, kan tom vara en fördel med det då du kan starta resan från ett lämpligt ställe... Sverige är ju lite off i långfärdssammahang - om du inte ska segla Nortostpassagen förstås? Affärer mellan privatpersoner omfattas inte av några regler... så se upp där så ägaren verkligen äger båten. Och den inte har skulder till marinan osv. Men många köper båt utomlands utan minsta problem så det är fullt möjligt.

Men mycket kort: 

- du behöver skeppspapper. Båten ska alltså kunna visas vara ägd av någon, samt ha en nationstillhörighet. Speciellt krångligt blir det om skepparen/ägaren inte har samma nationalitet.
Du kan givetvis som svensk registrera båten i SXK utmärkta register eller i sjöfartsverkets.

Att bara visa upp ditt köpekontrakt är mycket krångligare än att ha ett registreringsbevis...

- Vissa länder, framför allt inom EU, efterfrågar som nästa sak efter registreringsbevis ett försäkringsbrev. ( och även försäkringsbolag kan undra var båten är registrerad.... )

- Seglar du omkring inom EU så uppkommer även fråga om moms är betald eller ej. Ditt köpepapper måste på ett trovärdigt sätt indikera detta, det är nästan ett måste att ha tillgång till urprungsägarens kvitto. Intyg från advokater, mäklare eller förre ägaren är av intet värde...

- Köper du en båt som du senare väljer att importera till EU så kommer CE märkningsdiskussionen. Den kan en del ta lätt på idag men om några år vet vi inte var vi står?



Senast ändrad av Funkis | 17 september 2011 | 18:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en grej till. Om du köper en båt som ursprungligen varit inom EU, kanske tom CE märkt från början samt redan har moms betald.... så se upp med VAR ni gör upp om affären. 

Ty en båt som byter ägare utanför EU kan förlora sin momsstatus. Hörde talas om en sådan affär, båten låg i Karibien och skulle köpas av en svensk. Båten var registrerad i Gibraltar men ägaren var engelsman. Ägaren seglade alltså upp båten till England först, innan ägarskiftet...  som skedde i England.

Sedan seglade den nya ägaren ner båten till Karibien igen. Då ändrades inte momsstatusen.

Men det specialfallet är ju bara om du ska köpa en båt som redan är momsad. Köper du en båt utanför EU och aldrig avser ta in den inom EU så bortfaller ju behov av EU-moms-statusen?

En detalj till, köper du en större båt, över 12 gånger 4 meter, så är det krångligt att registrera den i fartygsregister hos Sjöfartsverket eftersom de vill ha en spantritning. Kan inte tillverkaren ställa upp med en sådan ( tveksamt om de lämnar ut sådan? ) så måste båten upp på land för att mätas av en av Sjöfartsverket utsedd person. Du kan dock få en tillfällig registrering innan uppmätning gjorts. Registrering i SXK register görs utan uppmätning och är således snabbare, smidigare och billigare. Men då får du ingen unik VHF anropssignal som i fartygsregistret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...