Gå till innehåll
torsdag 09 maj 2024
Olol

Något problem med växlarna! (Johnson 40hk VDO)

Rekommendera Poster

Tjena!

Köpte en Johnson 40hk VDO motor av en kompis då han inte längre orkade hålla på med den. Felet då var att den inte kylde. Plockade då isär för att se ganska fort att han inte träffat kopparröret i impellen.

Men nu när jag fick ihop allt och kylningen åter funka så skulle jag sjösätta båten idag för att testa nya motorn, Började med att backen inte gick att få i och när man körde framåt så lixom slog det i hela motorn lite då och då precis som den missa nån kugg.

Testade att sjustera vajern som går från gashandtaget, fick då backen att funka men då slog det mycket oftare i motorn när man körde framåt.

Ska väll tilläggas att motorn funkade innan jag plockade isär den för problemet med kylningen!

Så vad tror ni? Kan jag ha monterat något fel när jag satte ihop det igen? Har igentligen ingen erfarenhet av båtmotorer, bara skruvat bil!


Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slagen kommer ifrån att  clutch dog'en (kopplingen) en kort stund tappar greppet mot fram/backdrevet och kuggar över nere i växellådan.

Det här är ett allvarligt fel och kan väldigt snabbt förstöra dreven i växellådan, och kostar en rejäl slant att fixa om du inte själv kan göra jobbet.

Clutch dog'en (kopplingen) går inte fullt in och bottnar då inte heller mot bak eller framdrevet vilket i sin tur beror på något av följande:

-Dåligt justerad växelwire glapp eller slack någonstans.

-Dåligt justerat eller slitet växelreglage.

-Nersliten clutch rod, sitter nere i växelhuset och kostar inte många kr, men hela växelhuset måste rivas isär.

 

 



Senast ändrad av gbak | 29 september 2011 | 00:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du justerat växellägena efter du monterat tillbaka växelhuset? Vet inte hur det ser ut på Johnson, men det låter i mina öron som du råkat rubba inställningen för lägena. På gamla Yamaha finns en gängad mutter man kan råka flytta om man är lite oförsiktig, då blir det såhär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...