Gå till innehåll
söndag 22 februari 2026
JimmyJ

indragna reglage liten utombordare eller lämplig förlängare?

Rekommendera Poster

Hej

Jag behöver lite hjälp att hitta lämpliga produkter. Jag vill kunna hantera motorreglagen från sittbrunnen. En motorlucka är mellan mej och motorn. Växelspaken har jag en ide hur jag ska göra. Gasreglaget finns färdiga förlängare att köpa. Men jag skulle behöva en kardanknut på min annars sticker förlängaren nästan rakt upp när motorn är i vattnet.

Jag tar tacksamt emot tips på lösningar. Jag har mailat återförsäljaren om reglage men jag ser ju att motorn inte är förberedd i alla fall!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en sån här rorkults-förlängare du menar, och att motorns styr/gas-arm måste peka starkt uppåt p.g.a. motorluckan? http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=3772

En kardanknut hanterar egentligen bara smärre vinkelskillnader på ett bra sätt.
Vid större vinklar blir faktiskt den utgående rotationen ryckig. (För om den ingående rotationshastigheten antas vara helt jämn, så blir den utgående alltmer ojämn då axelvinkeln ökas.) Nu är väl iofs slitage inget problem här, knappast heller att gasreglaget blir lite olinjärt.
Men jag antar att du också vill kunna styra med rorkultsförlängaren, och då får den ju inte - på kardanknutars vis - vara lealös även i sidled?

Nåt annat än kardanknut verkar i så fall bättre?
Kanske en böjbar spiralfjäder inuti ett stabilt gångjärnsförsett skarvrör skulle kunna överföra gasreglagets lilla  vridmoment med bibehållen sidostabilitet för styrningen. Nåt sånt??

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra synpunkter där. Jag behöver inte kunna svänga med förlängaren. Det sköter rodret på  båten om! En styv spiralfjäder skulle nog faktiskt funka och det är en sådan förlänga du länkar till som jag tänker mej att såga av på mitten (typ),

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det bara är till Gasreglaget kan du väl ta typ en gasvajer MC o ett lämligt reglage till den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slakta en gammal 10-växlad cykel på växelreglagen. Montera det ena till växel och det andra till gasen.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips där! Precis så enkelt som jag vill ha det också! Ska titta på det!

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, tycker också att cykelvajer-styrning verkar smidigare.
Ett tips kan möjligen vara att byta innervajern till stel pianotråd, för då kan man även knuffa tillbaka trotteln/spjället.
(Järnaffärer brukar ha pianotråd och cykelhandlare har nog vajerhöljen i metervara. Har f.ö. själv många sådana reglage med pianotråd och det funkar utmärkt, alltså utan att kräva returfjädrar.)

Kan nog iofs bli praktiska knepigheter med inkoppling av ytterligare ett reglage, för jag antar att du vill behålla original-gashandtaget?
Dubbelkommandot bör väl helst funka så att man bara ställer det reglage man inte vill använda på noll, och så att det andra sen automatiskt skall fungera helt normalt lättrörligt och tillförlitligt?
[Hmm ... förefaller som att originalhandtaget kan gå rejält trögt ifall även det nya handtaget dras med och rör sig. Används stel pianotråd så behövs kanske nån form av fiffig frigörelse-knapp för att undvika trögheter. Används istället vanlig mjuk innervajer så kanske starkare returfjäder krävs, och det ger ju också tröghet?? Nåt förslag någon?
(Fråga: det är väl typ cykelvajer till trottel/spjäll även ifrån original-reglaget?)]

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...