SeaManiac 37 Postad 8 September , 2011 Har alltid strävat efter att uttrycka mig och stava rätt. I alla tider har jag skrivit beväxning och tyckt att beväxtning, som många skriver här, låter fel. Nu har jag kollat i SAO och där finns ordet överhuvudtaget inte. OK då försöker vi med påväxt tänkte jag, men det fanns inte heller. Någon som vet? Finns det något alternativt godkänt ord? Skitsamma tänker du kanske? Inte för mig! Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 8 September , 2011 Jag är inte en expert så därför kanske jag inte borde svara , men ordet beväxning finns faktiskt dokumenterat i Svenska Akademins Ordbok, SAOB: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ Däremot finns inte ordet beväxtning nämnt. Där står att ordet kommer från verbet beväxa - därav beväxning - och alltså inte från substantivet växt. Jag kan tänka mig att andra ord som t.ex beklädning (bekläda) mfl också utgår från verbet (själva handlingen) och inte från eventuellt relaterat substantiv. Beväxning gäller alltså enligt SAOB. Senast ändrad av Tomas99 | 08 september 2011 | 13:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 8 September , 2011 Tackar och bugar! Har Svenska Akademins Ordlista från 2005 och där finns inte ordet, konstigt nog. Tänkte ungefär i de banor som du beskriver när jag trodde att det heter beväxning. Känns lite bra att det var rätt! Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 8 September , 2011 Tackar och bugar! Har Svenska Akademins Ordlista från 2005 och där finns inte ordet, konstigt nog. Tänkte ungefär i de banor som du beskriver när jag trodde att det heter beväxning. Känns lite bra att det var rätt! Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser