Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst Erik

Dehler 36 och 39 cws

Rekommendera Poster

Gäst Erik

Någon som vet något om dessa båtar? Utöver vad som skrivs i boken 33 båtar. Verkar prisvärda i Tyskland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Erik

De jag avsåg var de tidigare modellerna, Tidigt 90-tal-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har inte ägt någon Dehler men följt dem genom åren i samband med kappsegling.När jag seglade X-102 var det Db 1och 2 samt senare 34:an som gällde. Nu är det 36 och 39 av J/V som gäller.Vad jag vet har de byggt kvalitets båtar med goda segel prestanda men åtminstone tidigare lite onordiska inrednings lösningar mer plast tex. Var det inte 39:an som hade badkar i förpiken? Hälsningar Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat en Dehler 36 cws. Den har en lite ovanlig planlösning med enorm salong och bara två dubbelkojer. Inte så mycket trä, men ljust och luftigt. Den har en mycket enkel rigg, och man behöver inte slita särskilt hårt för att segla den. Men mittkonsolen med elwinsch tycker jag känns klumpig och överflödig på en så liten båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Du finner mer om modellen Dehler 36 db på på hemsidan www.mtek.chalmers.se/~kochd/ MVH Michael K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en Deher 38 -87. Gedigen kvalitet,men lite konstig inredningslösnig med två toa som genomgång till akterruffarna och motorn under bordet så att man inte fick rum med fötterna, trång förpik. Den seglade fint men man fick jobba med ratten i frisk vind. En nyare Dehler tror jag är en höjdare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Badkar i förpiken har d 43:an den har också Cws system helt ok på denna båtstorlek. :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också kikat lite på Dehler 38:a. Vad är ett rimligt pris för en 87:a? Mvh Peder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst CWS

Peder - kolla Sailguide.com, där finns iaf en D38 i bilder och pris (? tror jag). D38 är ju lite speciell, därför varierar priserna mycket. De tyska / hollänska (och spanska, italienska ...) är lågt prissatta (50' euro), men då har de nog använts en hel del (uthyrning kanske) och kanske också legat i året runt. Efter 20 år sätter det sina spår! I Sverige ligger prixerna 700'-800' beroende på skick och utrustning. Det finns många varianter (db, CWS, ...) vilket också spelar in. Som vanligt med Dehler så är grundkvaliteten bra, så det är mycket båt för pengarna. Själv skulle jag dra mig för ett köp söderifrån, det är inte kul att börja med att repa båten. D38 seglar bra, går fort, är lättdriven. Bra balanserad, säkert också beroende på den mittmonterade motorn. /CWS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...