Gå till innehåll
lördag 13 december 2025
Bigfish68

Anytec 622sp yama 150hk varvar dåligt

Rekommendera Poster

Halloj..

 

som topic säger så har jag blitt ägare av en sådan,

dock med väldigt lite växtlighet på skrovet så varavar motorn dock bara 5100rpm som max,

och toppar dp 41knop,den enda märkningen jag hittar på proppen är 21 M,är de ngn som kan ha en hint om vad de kan va för storlek på en sån prop,förmodligen orginal,för enligt manualen ska den varava uppemot 6000 på topp..?

eller ngn med samma uppsättning som vet vilken propp som lirar bra,gärna stål då.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5100 rpm på en F150 är alldeles för lågt, minst 5700 ska den varva med lätt last, helst hela vägen till 6000 rpm. Vad är det för propeller du har? 21M kan innebära 4 olika propellerar. 21 innebär 21 tums stigning, diametern varierar beroende på vilken propp du har.

Black Steel, denna propelller är svartmålad o är den som levereras som standard med motorn. En lättdriven propp med 13,75 tums diameter.

Reliance, En propeller framtagen speciellt för F150 oxå med 13,75 tums diameter, denna är stämplad med texten Reliance på trumman så en sån har du nog inte.

Pro Series, denna propeller är polerad och har ventilationsslitsar i framkant på trumman, mot växelhuset. En ganska extrem fartpropp med 14,5 tums diameter.

Salt Water, denna propp är oxå polerad men har inga ventilationsslitsar. En offshore-propeller för körning i hög sjö med tyngre båtar.

I Yamahas Körfakta når man drygt 44 knop vid 5700 med 19 tums Reliance propellerså man kan nog dra slutsatsen att vilken av ovan nämnda proppar du än har så är 21 tum för stort och du bör byta propeller. Förslagsvis då till nämnda 19 tums Reliance. På sikt riskerar du faktiskt motorskador med så lågt toppvarv, ffa bör du hålla koll på smörjoljenivån så den inte stiger över max nivån. En insprutad fyrtaktare med för stor propeller har nämligen egenheten att späda ut oljan med bensin.. Inte bra..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...