Huckdoll 0 Postad 10 Augusti , 2011 Hej, Har fått i mitt tycke ganska kraftiga rostangrepp på sidan av kölinfästningen, se bifogad bild. Hur går jag tillväga för att lösa detta problem, bör jag plocka lös kölen, kanske ser det ännu värre ut på ovansidan av kölen och på kölbultarna eller ska man bara blästra/slipa/göra sig av med synlig rost och sedan spackla igen? Kan det vara så att kölbultarna är dåligt åtdragna och att kölen därför kunnat röra sig extra mycket och tidigare färg och spackling spruckit med detta rostangrepp som följd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 11 Augusti , 2011 Hej Jag skulle ha börjat med att undersöka utvändigt, d v s slipa på infästningen o kolla hur stort angreppet är. Behöver ju inte ha trängt in på ovansidan. Kolla om det går att dra åt bultarna. Dom borde förresten vara i rostfritt, är dom det ? Båten verkar ju vara stor så att ta loss kölen blir väl ett varvsjobb då?.. M v h Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Huckdoll 0 Postad 11 Augusti , 2011 Båten är en X-79, Kölen är fäst i en upp-och-ner-vänd balkonglåda. Invändigt syns därför ingenting, antar att kölbultarna är i rostfritt, ser så ut. Får känna på kölbultarna så att de sitter ordentligt. och slipa bort så mycket som möjligt av rosten. Förhoppningsvis ser det inte allt för illa ut. Kölen är relativt stor, 700kg, så skulle det visa sig att det ser illa ut så har jag nog lite problem. Ingenting man lyfter bort med hjälp av en polare eller två tyvärr. Skulle man kunna bromsa nya angrepp med nån offeranod vid just detta område? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 12 Augusti , 2011 Hej Nej, offeranoder i detta sammanhang är ej att tänka på. Om du sen ska laga det hela så det ser snyggt ut, spackla först med exopyspackel, slipa. Sedan flera skikt med epoxytjära så det blir tätt, därefter bottenfärg. mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Augusti , 2011 Kolla med varvet, de har kunskaperna. http://www.x-yachts.dk/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser