Gå till innehåll
lördag 20 juni 2026
LightHead

Kan man använda ekolod även vid 25kn?

Rekommendera Poster

Jag märker att ekolodet/djupmätaren får sig ett spel så fort jag kommer upp i 22 Har monterat sensorn efter konstens alla regler på min styrpulpet men när jag kommer upp i lite högra hastighet ballar djupangivelsen ur, visar ofta ett djup på 250m vilket det absolut inte är.

Är det så det måste vara eller skall man plasera sensorn på ett annat sätt? Hur/var?

Det spelar kanske mindre roll, men det är en Garmin 526s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur snabbt ditt ekolod är.. hur snabbt den skickar ekona.
Kan också bero på att det bildas bubblor vid högre farter, som far runt sensorn..

Det är oftast steglisterna i skrovet som generar bubblor, så håll sensorn borta från dessa.

Mitt ekolod (Lowrance M52i) klarar av att visa botten i runt 30knop, men den visar mindre och mindre detaljerat ju fortare man kör. Fiskar försvinner ganska snabbt t.ex... Men djupet är alltid korrekt, även i 32 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dum fråga men vad har man nytta av ekolodet när man kör så fort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, själv tycker jag det är ganska skönt att ha en någorlunda bra koll på hur bottenstrukturen ser ut.. om jag inte har ett tillförlitligt sjökort.
Den sjö jag åker i är det väl mest ungefärliga djup förutom på vissa platser.. där det troligvis är lodat och utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

lycka till

då ska du ha givaren 20m framför båten så du hinner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det ger ju väldigt bra info om det är 25 meter eller 2,5 meter djupt. När man märker att det blir grundare så slår man ju givetvis av lite på gasen. Jag har haft flera olika ekolod som har fungerat i farter upp mot 40knop och jag uppskattar att man kan se förändringarna i djupet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt min tankegång..

2HOT4U: Om du bara ska gå på ögonblickinformationen från ett ekolod så lär du få ro om du ska hinna stanna, men om det snabbt grundar upp från 25 till kanske 5 meter så drar man ju ner gasen.Själv skulle jag aldrig hinna stanna med fullt segelställ ens fr 6kn om jag bara gick på det aktuella djupet... Man fortsätter ju inte för full maksin/fulla segel när det är 2m djupt om båten sticker 1.50 sas.

Samma sak gäller ju när man använder ekolodet i fiskesammanhang: Det är inte fisksymbolerna man går efter utan bottenstruktur och -beskaffenhet i kombination med moln av betesfisk. Alltså en totalbild av den info som ekolodet gett under en lite längre tid än de sista 10 sekunderna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni har svarat så bra.. så jag behöver inte lägga till någon kommentar. yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall / kan man montera sensorn inombords?

Även om det mycket riktigt är rätt lite tid att agera på om man kör i 30kn och det helt plötsligt piper till att djupet inte längre är 20m utan 2... Jag använder det ungefär som en dubbelkoll mot sjökortet, djupet bekräftar min position på ett sätt som känns som ytterligare en trygghet. Kanske är det något man vill ha i början av sin karriär som kapten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...