Gå till innehåll
måndag 08 december 2025
Elias

Vad gör man av kapellet när man ska köra i soligt väder? Sea Ray 180 BR

Rekommendera Poster

Hej,

Har nyligen köpt en Sea Ray 180 Bowrider med originalkapell. Det är riktigt bra om man vill köra med det eller om man vill öppna upp baktill och behålla ett litet minitak vid framrutorna, dvs ovanför framsätena. Men jag gillar att ha båten så öppen som möjligt när det är fint ute och vill gärna ha med kapellet ifall det skulle bli kyligt, men vad gör man av det då? Är det ngn som vet?

Jag har sett båtar med kapellet ihoprullat runt bågen som står rakt över båten (från sida till sida).

Tar jag loss mitt kapell fram och bak så går det inte att få det att stå. Det ramlar ner. Fram, så hamnar det i vägen för föraren och sikten. Bak så delar det av båten och det går inte att röra sig i båten.

Jag har tom försökt koppla loss bågen som sitter i ramen för framrutorna, men denna är bredare än båten, så det går inte ens att placera den ngnstans på golvet utan att störa för mycket. Enda lösningen är att lägga den på tvären, dvs från aktern till fören, men då ligger den också verkligen i vägen och man kan inte njuta av båtturen....

Är det inte ngn annan som har samma problem? Eller hur löser ni det?

Tack på förhand!

// Elias

post-4234-1394236794,8492_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har hel soffa bak och då lacerar man kapellet i motor rummet, låter konstigt men det fungerar.

Hur ser din båt ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Låter som om stöd saknas på var sida. På min Bayliner som troligen har samma konstruktion så är det två ca 40cm stöd som gör att du kan rulla ihop kapellet runt bågen så det lutar en aning bakåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...