Micke48 0 Posted August 8, 2011 Har en Yamaha 2 taktare med oljämn tomgång som jag inte riktigt får att gå jämt. Ibland är den lite för hög och ibland dör den pga. lågt varv. Nyser också till ibland och dör. Finns det någon bra grundsinsällning eller likande att göra ? I Övrigt så är förgasarna nyss rengjorda/renblåsta men jag har inte rört blandskruven (den med en fjäder på) utan bara justerat på stoppskruven på reglagen. motorn går i övrigt perfekt. Share this post Link to post Share on other sites
Mange249 491 Posted August 8, 2011 Kollat så att den inte drar tjuvluft? Går den bättre om du pumpar på blåsan? Share this post Link to post Share on other sites
jarb 78 Posted August 9, 2011 Det finns en liten enkel synkprocedur som man ska göra efter att knasarna varit av, gjort den? Om du berättar hur gammal motorn är kan jag kanske skaka fram uppgifter på hur blandningsskruvarna ska stå. För att det ska bli bra bör dessa nålar ur o kanalerna göras rent då dessa är just för tomgången. Att bara blåsa brukar inte heller hjälpa utan ultraljudstvätt eller nån form av sprejrengörning typ Brakeclean brukar krävas för att det ska bli tillräckligt rent.. Share this post Link to post Share on other sites
erikeriksson 2 Posted August 10, 2011 Hej, det är ju inget problem att skruva ut förgasarnålarna om man noterar exakt hur de står med foto eller ritar. Sedan räknar man varv att dra in dem i botten, för att därefter skruva ut dem helt. Share this post Link to post Share on other sites
Micke48 0 Posted August 14, 2011 Motorn är från -91 Share this post Link to post Share on other sites
jarb 78 Posted August 14, 2011 Tyvärr har jag inte inställningarna för en så gammal motor. Jag har på 95an men det är en annan modell som har modellkod 6H4,.Du har förmodligen en 6E9 och jag har ingen aning om förgasarna är lika mellan dom.. Men metoden erikericksson föreslår funkar oxå bra om man vet att nålarna stod rätt från början. Tyvärr brukar det första halvamatörer gör när en motor inte går ordentligt så är det att pilla på dessa justeringar. Går inte motorn bra med orginaljusteringen så ligger felet oftast nån annanstans.. Share this post Link to post Share on other sites