Gå till innehåll
torsdag 02 maj 2024
Arne_Anka

Hur vet man om en båt är belånad/används som säkerhet för lån?

Rekommendera Poster

Hej

Är i köpatagen för en motorbåt och har hittat ett bättre begagnat objekt som jag vill köpa. Hur kan man ta reda på om båten används som säkerhet för ett lån, exempelvis ett lån på båten i sig?

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hör med ägaren och skriv in i köpekontraktet att båten inte är belånad eller används som säkerhet för lån, upprättas i två exemplar. Då är du så skyddad som du kan. Jag hade samma fråga för en tid sedan och hörde med konsumentvägledaren i min kommun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska det skrivas in i kontraktet. Men bara för det är du inte skyddad. Om de ändå skulle vara så att båten är pantsatt till en bank eller finansbolag som säkerhet och säljaren inte har löst krediten i samband med försäljningen och sedan inte har några pengar för att lösa krediten så kommer de att nyttja sin pant, vilket kommer att innebära att de tar din båt. Du kommer att få en fodran på säljaren eftersom han har gjort ett avtalsbrott. Men vad är det värt om han inte har några pengar??

Går aldrig att skydda sig till 100% vid en privat affär men det går att minimera riskerna.

Skriv som sagt in i avtalet enligt tidigare skribent.

Be att få se kvitto på att båten är till fullo betald av säljaren. Skulle det framgå av dokumentationen att säljaren har eller har haft kredit på båten. Ringer du till kreditgivaren och kollar om det finns skuld elller om den är löst. Finns det restskuld gör ni upp affären på banken och i samband med detta löser ni skulden på båten. Låt aldrig säljaren lösa detta efter att du betalat.

//Jimmy



Senast ändrad av Fletcher | 06 augusti 2011 | 22:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...