Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
K-Haddock

Aquador 23 DC - Förslag på samlingstråd

Rekommendera Poster

Hej K - Haddock

Vi är nyblivna ägare av en Aquador 23 DC. Stort tack för alla tips som vi kan ta del av på forumet. Det har hjälpt oss att planera packningsutrymmen och komma igång med alla praktska delar som är så viktiga för att det skall bli så enkelt som möjligt till havs.  Vi har några frågor som vi hoppas att du eller någon annan kan hjäpa oss med som jag skrivit nedan.

Var förvarar ni läntärn? Har ni fästen i era båtar?

Kapellet skramlar i fästena när det är hoprullat. Såg tips om plastbrickor men det känns instabilt. Andra som har samma erfarenheter?

Jag hittar inget utlopp för regnvatten i sittbrunn. Finns det någon självläns för regn vatten? Ser att det finns ett utlopp längst bak på barbords akter men när jag hällde i en hink med vatten så är allt vaten kvar. Kanse inte har hittat kran som öppnar självläns. Kan inte vara meningen att ösa båten.

När jag trimmar upp drevet så upplever jag att båten sakterliga börja att galopera om ni fårstår vad jag menar. Den vill gå upp och ned i gång istället för att hålla hålla jämn gång vid planing. Testar så klart alternativa farter vid olika trimlägen men upplever att båten går bäst då drevet nästan är helt nedtrimmat. Vad har ni för erfarenheter. Vi har en Mercruser 2,8 Diesel med Bravo 3 drev. Motorn känns fantastisk i övrigt.

Tack än en gång för ett bra forum.

 

Mvh

ronras

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte något otrevligt idag. Innuti den stora frontluckan kluckar det av vatten när man fäller ner alternativt lyfter upp den. Gummitätningen runt glasrutan tycks vara hel. Kanske har vattnet tagit sig in via de stora skruvarna som håller låsstången?? Någon som har nån idé? Skall undersökas bättre i morgon.

Slog ofta i huvudet i kajutans taktröskel-har nu klämt fast en uppslitsad skumplast-rörisolering, återstår att göra ngt åt vindrutetorkarmotorerna som oxå är i vägen för min skalle ibland.

Ingen som vet vad bilden ovan föreställer.Haddock kan jag få mailadresser till Bellafabriken, så jag kan fråga dem om plastlinjalen ...

Biltema har en liten voltmeter (43-332, 99 kr) att sättas in i cig.uttaget, bra att ha lite koll på förbrukningsbatteriets kondition.

Angående förra inlägget; menar du akterlanternan? Den lägger jag på hyllan bakom ryggstödet i kajutan.

Hälsningar Emelierik



Senast ändrad av emelierik | 31 juli 2012 | 00:57



Senast ändrad av emelierik | 31 juli 2012 | 10:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat en trevlig gasol grill som passar in i kajutans bakre golvstuvutrymme. Heter VIDAR tillverkas av Primus, finns tex på Jula. Har bara testat den med att grilla korv, med utmärkt resultat.

Hur länge håller sig vattnet färskt i vattentanken?? Använder ni några vattenreningstabletter el. dyl?? Tacksam för synpunkter.  Emelierik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Den övre saken på bilden borde vara till för att ta loss den blåa (alt. vita) glaskupan från dina läslampor, och plastlinjalen för att justera växelvajern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry för en sent svar, titta tack i min fotoalbum, de finns några bilder på dushen.
Observera att min dushslang är i mjukplast (inte i metall som kan man tro från mina bilder),
annars det blir omöjligt att koppla den till pumpen.
Också länkar på hardware jag köpt för att bilda den:

Vattenpump:
http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Inline-pump-25981/

Vattenfilter:
http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4170

Slang (transparent), 12mm inv. för att koppla ihop dushslang, pump, filter:
http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/

Den är ju elektriska pumpen som driver vattnet, so on/off knapp för vatten ska
vara olämplig och onödig.
Jag satte en vippströmbrytare med stänkskydd from Kjell:
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/vippomkopplare/vippstrombrytare-1-pol-on-off-p36122
rätt på slangen nära dush handtag - jätte praktiskt - se befogade bilder (de enda som jag har nu).
Den vita kabel går till batteri, den grå som styr pumpan med strömbrytare ar fastnat till slangen.
Slangen enkelt hängs på rör med en fenderfäste
http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1669
med hjälp av några skruvar och en gummiband.

Också en bild på lödade kablar (otroligt att jag tog den!) - den vit går till vänster
till pumpan, vit till höger till batteriet, grå (fastnad till slangen med hjälp av tejp) till strömbrytare.
Lödade delar skyddat jag från vatten med någon limma (och sedan med eltejp förstås).
En viktiga delen: jag sätte en ansra strömbrytare på den vita kabel också - switchar den av när
dushen inte behövs (på naten, när går på land) - av säkerhets skäll!

angående koppling med Biltema transparent slang - det är bäst att inte skära först,
men först värma den enda av slangen (~5 cm) i kokande vatten, sen sätta den på exempel
pumpa, efter skära slangen till 3-4 cm, värma den igen och sätta på t.e. filter.
Det kan gå kallt också, men för mig värma slangen gick lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack du har helt rätt. Jag tog bort diodlampan (som jag själv ersatt halogen lampan med) och tändstiftsnyckeln passade. Mysteriet är löst!!  

Ang. främre dörr-luckan. Jag skruvade loss den och tömde ur vattnet, som måste har tagit sig in via de stora skruvarna på utsidan, lagt på typ sikaflex och skruvat dit allt igen. Ännu så länge inget nytt vatten i luckan.

Hälsningar Emelierik



Senast ändrad av emelierik | 12 augusti 2012 | 11:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla!

Kul och bra tråd.

Ett par funderingar/frågor.

Har en nyanskaffad Aquador 23 DC årsmodell 2003 med en Penta 5,0 GXI Bensin. Har en fundering kring ankarspel, skulle det vara möjligt att installera ett i luckan på babord sida på badbryggan? Det är ju trångt nog innanför akterspegeln och det känns lite dumt att inte utnyttja utrymmet som finns där (till linan). Förstår att man i så fall måste förstärka upp luckan och fästa den i skrovet på något sätt, eller vill man inte ha ett spel där ute?

Fråga två, kan man justera var armarna på torkarbladen stannar? Har tittat utan att hitta någon inställning. Lite irriterande då den på styrbord sida stannar mitt i synfältet...

Fläktmotorn till defrostern, var sitter den?

Var i Tyskland och köpte båten och den är ju ca 10 år, Kvalitetsmässigt får man väl säga att det är en del övrigt att önska, en hel del skruv som gängorna är trasiga på, beslag och knappar som börjar lossna eller bli missfärgade m.m. så det blir en del vinterarbete, men i övrigt en mycket trevlig båt.

Hej så länge,

S.Johansson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte lägga min Aquador 23 dc på trailer i vinter. Har tittat på en trailer Boogie som har lastvikt 2000kg angivet, 30 vagn obroms.

Ska ta upp, dra 1 km och tvärtom i vår smiley

Båten väger 2200-2300 kg om jag har rätt.

Ngn som gör ngt liknande med sin båt.

Det var oxo därför jag valde denna båten för att kunna traila den. Kanske behövs en större vagn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul tråd, även för oss som kikar på att byta båt!

Hur fungerar det att vara ute en längre tid i era 23'or? Har idag an Flipper 620C men nu när vi blivit tre är den för liten. När vi var två hade vi inga problem att vara ute veckor i Flippern och vi tillhör kategorin som tycker att less is more och att kvalitet går före kvantitet... tolka det hur ni vill :-)

Så, ni med ungar, hur långa (i dagar) tripper brukar ni göra och hur funkar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi köpte en Flipper 705 HT i våras (D3 190). Vi har två barn 9 och 11 år gamla. Vi var ute på en tripp i 9 dygn samt flera kortare tripper 2-3 dygn efter Norrlandskusten i somras. Detta gick helt utan problem. Vi siktar på en tvåveckors tur i Stockholms skärgård till sommaren (vi bor i Sundsvall). Viktigt är att lägga lite tid och tankekraft på hur man packar väskor och stuvar i båten för att det ska gå smidigt att hitta grejorna när man väl är ute. Förstår precis vad du menar med less is more och det är en härlig känsla att kasta loss med allt stuvat för en längre tur i en smidig och bränslesnål båt.

Micke

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tänkte höra vad ni säger om min idé. Jag har ju en 23 dc och när man kör utan kapell en sval sommarkväll och vill ha lite gångvärme, så strömmar den ut på insidan av vindrutan, där den inte gör så stor nytta. Tänkte sätta grenrör på luftslangen/slangarna som går ut från värmeväxlaren ( under passagerar stolens fotplatta) och göra ett utblås mellan fotplattan och det lilla trappsteget. Eventuellt ytterligare ett utblås ( alla med stängbara spjäll ) vid passagerarens vänstra knä. Några synpunkter??

För övrigt har jag slipat teaken och oljat in den med Danish oil, ska lägga på ett par lager till. Spännande att se hur teaken står sig i sommar.

Såg på båtmässan att Flippermarin hade satt en ropebag (tex robships ropebag small ) på kajuta dörrens utsida, bra för div prylar t.ex. tidningar, kikare. Fästs m bifogade sugkoppar.

Har ni några projekt på gång??  Vårhälsningar från Emelierik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada Aquador 23 -ägare!

Ska precis se till att få in ett tredje batteri i min 23:a. Batterikillen ville montera det i babords stuvutrymme under soffan och det verkar lite trist att bli av med ett bra packutrymmet tycker jag. Det är förvisso ju inte så lätt att hitta utrymmen i våra opttimalt utnyttjade båtar...

Är det någon som har förslag på bra ställen att montera det tredje batteriet utan att göra för mycket våld på befintliga mellanväggar?

Hälsar

/Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Marcus!

Satte mitt där tanken till värmaren normalt sitter (Styrbords sida mot främre väggen i utrymmet med vattentanken). Gott om plats för t.ex ett 115 ah batteri. Tanken till värmaren satte jag framför denna vägg i tankutrymmet på styrbords sida mot bakre väggen.

Funderar i vinter på att sätta in en väljare så jag kan skilja på batterierna vid laddning m.m.

Vet att olika årsmodeller har olika golvnivå bak vid tanken så jag vet inte om värmetanken får plats på alla båtar där men det fungerade kanon på en 2003a.

 

MVH

Tomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Skall nu skaffa mig min första båt och kikar bla på en Aquador 23 dc, som både jag och min fru har kommit fram till är bra planerad för 2 vuxna och 2 barn och som dessutom är mycket snygg. Det som gör att jag tvekar är att jag har hört att skrovet på modellerna före 2006 är felkonstruerat och att detta skulle innebära en osäker gång och en stor planingströskel. Jag undrar om detta verkligen stämmer?

Mvh

Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Nja, felkonstruerad är väl att ta i..

Skillnaden är de yttre steglisterna på modeller efter 2004 är avkortade.

Detta gör att båten inte blir lika känslig för vind då den så att säga sitter bättre i vattnet. Tidigare modeller kräver att du är lite mer aktiv med trimplanen i sidvind, inget stort problem. Planingströskeln är inget som helst problem (eller fullt normal) i vår 2003a.

 

Tomas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för din input Tomas!

Vi får åka och provköra i helgen, verkar som sagt vara en mycket fin båt.

/Mikael

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för battertipset!  Kollar läget i helgen, gäller att ett planerat ankarspel får plats också!

/Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte identifiera är din båt HT eller DC.. Om HT, då gäller det an stor (minst 90 W) solcell panel på taket. Men i alla fall, det finns ENORM skillnad på blu batterierna. Jag skaffad en 'liten' 85 AH Exide Equipment Gel, MEN den kan urladdas 95% utan att skadas, so bara detta räker för 2 dygn med kylskåp och annat. So jag kan inte se något behov av tredie batteri (jag faktiskt hade en, men nu den står hemma). Igen det är ENORM skillnad på batterierna. Och solpanel också (på vår Aq.23HT den är allt för vår el behov, 90 W). (Åckså tänk att mer vikt i aktern arbetar MOT bra planning och bränsle förbrukningen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för input!

Det är en DC så det blir svårt med Solceller. Satsar på AGM batterier, dyrt som pocker men känns rätt. Lite fler lampor i båten och många paddor och mobiler som  skall laddas gör att det ändå får bli tre batterier.

/Markus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis monterat regulatror till min vikbara solpanel 40W.

+ 2 batterier varav förbrukningen gel.

kan bara gå bra  ;)  för sol ska vi ha  B) och då vill man ju ha sina kalla 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla. Snart säsong igen.

Jag börjar snegla lite på Aquador 23 DC. Fin planlösning i denna. Går börsen bra så är drömbåten den nya 27:an. Men den är inte gratis.

Har 23:an uppdaterats något under sin livscykel? Läste någon stans att 2013 ändrades något.

 

Vad är det för motor som ni skulle välja? Nya Mercury Dieseln verkar vara en våt dröm.

 

Vad är det för främsta konkurrenter i den här storleksklassen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett ankarspel Engbo i aktern på min 23dc, ankaret vill inte hoppa i vattnet när det är dax utan man får gå dit och putta i ankaret manuellt, finns säkert andra som har / eller haft samma problem. 

 

Händer ibland att man kommer in till land och tror att ankaret ligger på botten men då hänger det kvar istället.... 

 

Finns säkert någon som har eller som haft samma problem och löst det ? dela gärna med er :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, nybliven 23DC ägare här och har ett par funderingar.

 

reglagen för trimplanen blir jag inte riktigt överens med. Är dom rent av korslagda, eller hur trycker ni på knapparna? Av bilderna på knapparna att döma borde ett tryck uppåt på styrbordsknappen trycka upp fören på styrbordssidan, men ibland går den helt tvärtom istället och ger brutal slagsida..

 

regleringen av drevtrimmet är väldigt segt, ibland svarar den inte alls och ibland hoppar den flera steg direkt. Den kan ibland också ligga och växla fram och tillbaka mellan två lägen av sig själv, är det normalt?!

 

Det blir ganska ordentligt med reflexer på vindrutan från allt det vita under. I starkt solljus från vissa vinklar är det svårt att se något genom vindrutan om man sitter ner helt. Någon som funderat på om det går att lösa på något sätt, färga om den delen som är innanför vindrrutan eller montera någon tunn mörkgrå/svart gummimatta eller liknande för att minska reflexerna?

 

Mvh Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Leo, låt dig inte luras av pilarna på knapparna till trimplan. Du trycker helt enkelt på den plats du vill få ner (sänka). Vill du tex sänka styrbord för så tryck överst på styrbordsknappen.

 

Det tog ett tag för mig att bli överens med knapparna och det finns automatik att köpa om man tycker att det är värt det (=dyrt).

 

Problemet med drevet känner jag inte igen.

 

/Mikael

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, nybliven 23DC ägare här och har ett par funderingar.

 

reglagen för trimplanen blir jag inte riktigt överens med. Är dom rent av korslagda, eller hur trycker ni på knapparna? Av bilderna på knapparna att döma borde ett tryck uppåt på styrbordsknappen trycka upp fören på styrbordssidan, men ibland går den helt tvärtom istället och ger brutal slagsida..

 

regleringen av drevtrimmet är väldigt segt, ibland svarar den inte alls och ibland hoppar den flera steg direkt. Den kan ibland också ligga och växla fram och tillbaka mellan två lägen av sig själv, är det normalt?!

 

Det blir ganska ordentligt med reflexer på vindrutan från allt det vita under. I starkt solljus från vissa vinklar är det svårt att se något genom vindrutan om man sitter ner helt. Någon som funderat på om det går att lösa på något sätt, färga om den delen som är innanför vindrrutan eller montera någon tunn mörkgrå/svart gummimatta eller liknande för att minska reflexerna?

 

Mvh Leo

Hej,

 

och välkommen. Vad har du för drev? Är det Volvo Penta eller är det Mercruiser/Bravo?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mikael: Ok tack, jag får laborera vidare med utgångspunkt efter vad du förklarat.
 

Flippermannen: VP DPS-A (D3 motorn) :)

Redigerad av leax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mikaels förklaring av trimplanen är bra!

Som tillägg kan jag tipsa om att knapparnas funktion kan ses lite som spaken på ett flyglan. För spaken framåt, dvs tryck överst på knappen, och fören vill neråt. Drag spaken bakåt, dvs tryck nederst på knappen, och fören vill uppåt.

Ett annat sätt att se det är att tänka sig knapparna som att se båten uppifrån.

 

Jag TROR det är såhär att när du trycker överst på babords trimplans-knapp, så går styrbords trimplan neråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla!

Kul och bra tråd.

Ett par funderingar/frågor.

Har en nyanskaffad Aquador 23 DC årsmodell 2003 med en Penta 5,0 GXI Bensin. Har en fundering kring ankarspel, skulle det vara möjligt att installera ett i luckan på babord sida på badbryggan? Det är ju trångt nog innanför akterspegeln och det känns lite dumt att inte utnyttja utrymmet som finns där (till linan). Förstår att man i så fall måste förstärka upp luckan och fästa den i skrovet på något sätt, eller vill man inte ha ett spel där ute?

Fråga två, kan man justera var armarna på torkarbladen stannar? Har tittat utan att hitta någon inställning. Lite irriterande då den på styrbord sida stannar mitt i synfältet...

Fläktmotorn till defrostern, var sitter den?

Var i Tyskland och köpte båten och den är ju ca 10 år, Kvalitetsmässigt får man väl säga att det är en del övrigt att önska, en hel del skruv som gängorna är trasiga på, beslag och knappar som börjar lossna eller bli missfärgade m.m. så det blir en del vinterarbete, men i övrigt en mycket trevlig båt.

Hej så länge,

S.Johansson

 

 

Hej,

Skulle vilja ha tips på hur ni löst installation av ankarspel, ni som gjort det själva.

Kom gärna med bilder och tips!

/Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...