Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
DavidN

Kolfilter till septiktank - problem?

Rekommendera Poster

Har en nyinstallerad septiktank med sugtömning som fungerat klanderfritt tills nu. Tanken kanske var halvfull och en rejält dålig lukt spred sig plötsligt i båten strax efter att en besökare spolat. Jag misstänker att det kommit in tankinnehåll i avluftningsslangen, under seglingen strax innan besöket. Då jag har ett kolfilter installerat på avluftningsslangen så tror jag skiten proppat igen filtert och således byggs ett tryck upp i tanken som sedan pyst ut i båten via en möjligtvis tveksam koppling mellan slang och filter (på tanksidan). Denna teori underbyggs av att det var trögt att pumpa, ungefär som när tanken är full.

 Min fråga är först och främst om kolfilter enligt era erfarenheter är problemskapande, är det bättre att köra utan? Att det kommer in skit i luftslangen verkar oundvikligt då båten lutar, även med en extremt stor svanhals skulle skit kunna tryckas in vid exempelvis kraftig lutning eller av full tank och med en sådan svanhals skulle det inte ha en chans att rinna tillbaka?

Min sekundära fråga är om min teori är trolig eller om det kan vara något annat som skapat problemet? (har inspekterat varenda koppling och slang utan anmärkning)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din igenproppningsteori låter rimlig. Det har aldrig funnits något kolfilter på någon av våra båtar, inga problem med dålig lukt (utom ibland när någon använt toanlaugh) och inga problem med igensättning. Ur luktspridningssynpunkt tror jag att du utan vidare kan skippa filtret. Å andra sidan kan man ju fråga sig var skiten hade hamnat om den inte hade proppat igen filtret? Ut genom genomföringen och rinnande efter fribordet, kanske? I så fall kanske en viss arom hade kunnat sprida sig, förutom att det inte hade utgjort någon särskilt snygg dekorlinje. Med andra ord: går det verkligen inte att få till en fungerande svanhals? Om du gör en liten skiss med någorlunda rätta mått och sedan räknar med det sämsta fallet, t.ex. att relingen seglas ner i vattnet, kan du ganska enkelt avgöra hur högt och hur nära båtens centrumlinje du behöver placera kröken. Men det har du kanske redan har gjort? Jag vet ju inte hur din båt ser ut.

För att undvika överfyllning av tanken och utflöde genom avluftningsslangen rekommenderar jag att du installerar en nivåmätare. Det finns sådana som inte käver håltagning, har jag för mig. Själv har jag en som mäter nivån med hjälp av ultraljud, analogt med ett ekolod. Fungerar oklanderligt.

Mvh/Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 30 juli 2011 | 09:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! En stor svanhals skulle kanske gå att få till, dock med viss tveksamhet. Frågan är om det skulle lösa hela problemet, om det någon gång ändå kommer in skit i svanhalsen så rinner det aldrig tillbaka vilket ger mig ett skitigt problem då. Tror jag går på din linje att skippa kolfiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...