Gå till innehåll
fredag 18 juli 2025
LightHead

Lägga till vid en brygga, hur resonerar ni?

Rekommendera Poster

Hur resonerar ni när ni är ute på okända platser och vill stanna till för att köpa en glass, eller bara för att lägga till en stund för att prata om nya mål?

Lägger ni till vid första bästa brygga? Letar ni efter rätt plats, och vad gäller egentligen??

Vi är väldigt gröna på det blå och vill ju gärna göra rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du nog förklara lite mer ingående:)

Menar du att du lägger till i vid en marina/anläggning på en plats du inte vet är ok, eller menar du att du lägger till vid en privat brygga?

Det har hänt mig 2ggr att jag funnit en annan båt på min privata plats. Båda gångerna har jag förklarat att om det händer när jag kommer med min båt finns en risk att deras båt ligger i vassen när de kommer tillbaka.

Frågar man om man får låna platsen är det nästan alltid OK, men att chansa kan bli riktigt fel.

Är någon kvar vid båten är det bättre, men inte bra. Jag förespråkar att man alltid frågar först. Båtlivet skall inte behöva bli bråkigt...

Skall man bara prata lite utan att gå iland är det kanske ändå trevligare att kasta ankar?

Jag tycker att fler borde dela din inställning att fråga först och vilja göra rätt.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom inte jag heller riktigt förstår förutsätttningarna så får du 4 olika alternativa svar:

1) Du kommer in till en marina/båthamn utan att veta var du ska lägga dig, Du ska bara iland för att handla en coca-cola och är inte känd i området: Leta efter Gästhamnsmärket (Rund skylt med ett gult ankare på blå botten) hittar du den så lägger du till på sådan plats.

2) Samma förutsättning som ovan, men du hittar ingen gästplats: Jag brukar lägga mig mot en bryggnock om så är möjligt. Annars brukar det finnas nån på någon brygga att fråga om dom vet om det finns någon plats man kan tjuvlåna en liten stund för att handla lite. Har inte varit några problem med det, alltid är det någon som vet vem som är ute och inte kommer in på ett tag. Annars brukar en lapp fäst på pulpit med upplysningen om att du tyvärr inte hittade någon tillfällig plats men är tillbaka om en liten kort stund, funka bra.

3) Samma scenario som nr 2, men du vill stanna en längre stund. Kanske ta en buss till centrum för att göra lite större inköp och kanske vara borta en halvdag eller så. Fråga, fråga och fråga igen. medan du är iland o letar efter nån som vet, så ta en plats i högen, lämna frugan att förklara dilemmat om någon kommer o gnäller. Smidighet brukar vara en gästande båts största tillgång

4) Du hittar en brygga ute på någon ö. Inget hus i närheten o du vet inte om den är privat. Här lägger jag till utan att tänka vidare på saken.

Senast ändrad av KillerBoo | 29 juli 2011 | 11:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ställde frågan lite allmänt. Så tack för bra svar, vilka jag tror är både vettiga och användbara!

(Men mitt tips till bryggägare är ändå att aldrig lossa en annan ägares båt vid er egna brygga, kan tänka mig (utan att vara jurist) att ni kan få en hel del problem i något eventuellt efterspel)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det framgår inte var i Sveriges avlånga land var du befinner dig. 

Att lägga till tillfälligt för att resonera om vart man skall fortsätta färden är nåt som aldrig skulle inträffa för min del. 

Att lägga till tillfälligt för att barnabarnen absolut vill ha glass skulle väl kanske kunna inträffa. Eftersom jag har hemmahamn på Västkusten så är en sån tilläggning inget som helst problem. Där det finns glass att köpa är det offentliga hamnar. Fiskehamnar och dyligt. Privatägda bryggor dfinns det kanske tex inne i Smögens hamn, men de blir ju ändå betraktade som offentliga.

För en tillfällig förtöjning för att tex köpa glass, går jag bara in och lägger mig på ett lämpligt ställe - så ära glasskiosken som möjligt. Kanske bara en förände i land och backa på den om det passar med väder och vind. Enklast möjligt.

Kommer man till en småbåtshamn med tex pontonbryggor kan ju bryggnocken va ett bra ställe. Har ibland lagt mig vid mastkranen om jag tex skall ligga över natten och jag är ombord större delen av tiden.

Om man använder sunt förnuft brukar en tillfällig tilläggning inte va några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...