Westfjord26 9 Postad 24 Juli , 2011 I ett tidigare inlägg så kom begreppet gammal sjöbjörn upp, dock i en annan fråga än min, jag stötte på en sådan för ett par dagar sedan då jag tankade båten, han kom fram och ställde frågan eller rättare sagt påstod att jag skulle ha 1% 2-taktsolja i dieseln, och sa jag bara men började fundera efteråt vad han menade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 170 Postad 24 Juli , 2011 När den gamla dieseln fanns så behövdes ingen extra smörjning, med citydiesel är det inte fel att slå i en skätt 2-taktsolja. Prova får du se att motorn går mjukare, en diesel spikar och knackar, men med lite olja så går den mjukare, troligen lär den hålla längre också. Dieselpumpen lär må bra. Googla så hittar du hur många svar som helst i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 24 Juli , 2011 2-takts olja hjälper till att smörja rörliga delar i bränslesystemet ex. dieselpumpen som annars lever ett hårt liv med den tunna dieseln vi har idag. Det här gäller framför allt äldre motorer. Commonrail-motorer är anpassade för den nyare dieseln som smörjer sämre än den gamla hederliga svavel-dieseln, det skadar emellertid inte att slänga i en skvätt även i dom med jämna mellanrum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 24 Juli , 2011 1% låter lite väl mycket, det är trots allt ingen tvåtaktare som ska ha smörjning av allt, bara lite extrahjälp till de rörliga delarna i bränslesystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser