Gå till innehåll
fredag 03 juli 2026
hunden

thunderbolt tändning ! och soppa problem

Rekommendera Poster

hejsan ! jag undrar vad det är förskillnad på en thunderbolt tändspole och en vanlig tändspole från typ biltema ? också undrar jag om nån kan ha några förslg på vad det kan vara för fel på min motor, den startar och går en liten stund på tomgången och man kan gasa till den och alt sånt. men sen dör den. soppa pumpen pumpar soppa de har jag kollat men kan det vara så att det är nått munstycke i förgasaren som inte vill vara med ? eller några nadra förslag ? tacksam för hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är en mercruiser 4,3l v6 jag har med mercarb 2 ports förgasare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar som att bensinnivån i förgasaren trots allt sjunker efterhand pga dålig tillrinning?

Skulle:
1. Först testat nåt så enkelt som att provköra utan tanklock. (Dålig tankventilation kan ev ge undertryck i tanken efter en stunds flöde?)
2. Låtit den tydligen elektriska bränslepumpen arbeta länge, avtar flödet kanske först efter en stund? (Kan ju vara trånga tillflödeskanaler, igensatta filter etc?)
3. Verkar ovanstående okej så hade jag försökt kolla flottören (i sajten* nedan 16. float) och den sk nålventilen 14. inlet seal kit. Kanske hakar den upp sig i stängt läge? Flottör plus nålventil styr förgasarens bensinnivå så att den alltid hålls stabil.
http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0004123&path=MC~A0000004~M0000276~M0000277~C0004123&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MC&eCatSupFldr=supplier-300-020-MC

Angående tändspolar så är nog - vad jag begriper - deras främsta egenskaper:
1. Primärspolens strömstyrka. Hög ström krävs för att hinna ladda om tillräckligt ofta inför nästa gnista, och maxmotorvarv samt cylinderantal avgör ju antalet behövliga omladdningar per sekund.
1b. Hög ström ger värme i spolen som förkortar livslängden, ofta använder man därför ett sk förkopplingsmotstånd som automatiskt antas bli överbryggat bara under startförsök. Gäller nog att ha koll på detta ifall man testar billiga piratspolar.
2. Isolationsförmåga. Blir rejält höga voltal med elektroniska tändsystem, och spolen måste hantera detta utan interna överslag.
3. Spolens sk induktans samspelar med kondensatorn, och kondensatorn sitter väl inne i det elektroniska tändsystemet? Vet inte hurpass viktigt det är med rätt anpassad induktans, troligen inte så kritiskt men ändå.

En billig biltemaspole av rätt snitt kan eventuellt funka alldeles utmärkt, men sannolikheten är nog  ganska låg?
Skulle därför kollat/googlat supernoga efter praktiska erfarenheter etc innan jag vågat chansa på nån piratspole. Nån som provat och har tips ... ??

*) Finns andra modellvarianter, kolla alltså själv i sajten ifall förgasarskissen inte stämmer.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har inte provat köra den utantan tanklock ska prova det. jag har provat att vrida av stömmen på engång när motorn dör och efter det skruvat upp förgasaren och då är koppen full med bensin så jag har ska beställe en förgasar renoverings sats på måndag, skulle kunna tro att det är nått som är fel där inne så den inte får bensin som den ska. ska även prova att köra soppa pumpen under en längre tid så jag får se så den orkar hålla trycket. tack för svar. och angående tändspolen så köper jag nog en orginal till båten så det blir rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...