Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Seafl0wer

Privatimport av ny båtmotor - råd och erfarenheter tack!

Rekommendera Poster

När man kollar på priserna på utombordare på internetsajterna i USA slås man direkt av prisbilden som är markant lägre än i Sverige.

Jag har lite funderningar på att skaffa lite mera HK på akterspegeln och byta ut min Honda 40hk mot tex en Honda 60hk, eller liknande av annat märke. Surfade lite på webben och hittade direkt en HONDA 60 på boats.net för drygt $7000 med lång rigg. Det är ju tiotusentals kronor lägre pris än vad jag kan få i Sverige.

Någon som har någon erfarenhet av att privatimportera båtmotor? Kanske finns det någon mellanhand i Sverige som sköter hela affären mot viss provision?

Är främst intresserad av en ny HONDA eftrsom jag är så otroligt nöjd med den jag har, men troligen är dom andra större tillverkarna lika bra så märket är nog ingen större fråga!

Eller är det bara att lägga ner hela tanken eftersom det inte fungerar praktiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

vist 10 laxar är mycket pengar.

Men det kostar ju en slant att få hem den,

samt att det blir ju svårare att få hjälp på garantin.

om det skulle bli nått fel på snurran,lite långsökt att skicka

tillbaka snurran utomlans om det är fel på den.

Och vad skulle det kosta!

Lycka till! oavsett vilket köp det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Moms och tullavgifterna tillkommer, har du räknat in de?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir tull och moms både på motor och frakt och det kommer du knappast undan. Du gå in på tullverket och kika på taric-koderna så ser du exakt vad tullavgiften blir, sen tillkommer ju som sagt momsen med 25%. och ofta en liten administreingsavgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt svar jag fick ifrån Tullverket ang. tullavgifter.

Den varierar beroende på storlek, inom- elelr utombordare och om den är bensin eller dieseldriven.

Bensin, uombordare, max 325 kubik: 6,2 % tull.
Bensin, uombordare, över 325 kubik: 4,2 % tull.
Bensin, inombordare: 4,2 % tull.
Diesel: 2,7 % tull.

Observera att 25 % moms tillkommer för samtliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att utombordarpriser i USA ofta är angivna utan reglage, tank, instrument, propeller. I vissa fall så kan det till och med vara så att man måste betala en riggningsavgift oavsett om du köper motorn i kartong eller får den monterad. Allt givetvis för att kunna kriga med sina listpriser. Du kan givetvis spara pengar på ett köp utomlands det gäller bara att veta vilka fallgropar som finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack och bock för alla svaren yes

Som jag ser det så är det typ 30% påslag frakt ev extrakostnader för utrustning som inte medföljer ...

Finns det någon härute som löpt hela linan ut och gjort en privatimport, altenativt finns det några mäklare som förmedlar importen till en rimlig ersättning och fast pris med motorn monterad på båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar upp denna tråd, inte nån med erfarenheter av import av motorer'?

Misstänker att de flesta märkena har world wide garanti?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar upp denna tråd, inte nån med erfarenheter av import av motorer'?

Misstänker att de flesta märkena har world wide garanti?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Worldwide garanti, finns väl på nästan alla prylar du köper idag, men båtbranschen verkar inte ha fattat detta, utan man kör på i gamla spår, har dom inte sålt t.ex motorn så kan dom inte hjälpa dig. jag har också kollat på motorerer i USA och priserna är avsevärt lägre än i Sverige, men, men man vet inte om man får hjälp även om motorn har worldwide garanti. Verkar som alla grossister ser om sitt eget hus och inte har fattat att vi lever i en global värld där det är skitenkelt att kolla priser över hela världen, samt beställa och få levererat på ett par dagar. /Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

kolla med Stefan på marinkonsulterna.se . det är en kompis till mej och han kör färdiga paket. typ monterat och klart.

 

uppfattar honom som väldigt billig och seriös.

 

kanske nån annan här haft med honom att göra?

 

mvh jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...