Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
rogerhoglund

Fenderhållare på in-eller utsidan pulpit i fören?

Rekommendera Poster

När vi köpte vår båt fanns fenderhållare fast monterade på pulpit i fören. De är monterade så att fendrarna är på insidan. När vi var ute senast kom en gammal sjöbjörn förbi och påpekade att fenderhållare skall sitta på utsidan (så att de inte är i vägen).

En snabb blick över hemmabryggan visade att alla hade på insidan. Sitter någon inne med sanningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en konstig gammal sjöbjörn du träffadesurprise, har mig veterligen aldrig sett fenderhållare på utsidan av en pulpit, men däremot har en del segelbåtar hållarna på utsidan pushpit. Tror att du ganska snart kommer att köra sönder dom om du har dom på utsidan, lite lätt törnar man emot ibland och dessa är inte särskilt tåliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har våra på utsidan. Helt enkelt för att man får bättre sikt än om dom sitter långt fram på insidan plus att dom skulle sitta litegrann i vägen på insidan när man landstiger från fören.

Har inte varit med om att fenderhållarna tagit i nånstans eller varit i vägen på utsidan....kanske är mer av en stilsak? Har inte tänkt på om det ena eller andra anses snyggare?

 

 

 

 



Senast ändrad av Bildspel | 15 juli 2011 | 16:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en smaksak. Placera dem där de passar bäst. På en tidigare båt satt det fenderhållare på insidan mantåget i höjd med vanten. Där passade de bra, va inte i vägen och var lätt tillgängliga. Båten var en L32;a med kort ruff och därmed ett ofantligt stort fördäck - förhållandevis.

Det är inte säkert att det var en gammal sjöbjörn. Detr var troligare en Messersmith - eller var det besservisser det hette.

Däremot gör fendrarna bättre nytta på utsidan när man lägger till. Det är helt besservisst och sant. wink

post-945-1394236770,9173_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju som vanligt på ett forum att man får olika svar p.g.a olika erfarenheter, mitt svar med att man inte skall ha dom på utsidan baserade jag på att jag ofta lägger till vid kajer som är högre än relingslisten på båten, och då jag skall kasta loss kör jag ofta ut på ett förspring vilket göra att pulpiten slickar kajkanten och skulle då krossa fenderhållare på utsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...