Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
gonil

Livslängd blyad lina till ett Power IL ankarspel

Rekommendera Poster

Är det någon som har en uppfattning om livslängden för en blyad lina till ett ankarspel.

Jag köpte ett Power-IL Captain 1000W ankarspel med en blyad lina till säsången 2004. I år så verkar linan slira runt hjulet och min teori är att linan har nöts och inte är lika grov som den var tidigare och därför slirar i hjulet.

Man känner sig inte helt säker och det kostar ju trots allt ca 2000 kronor för en ny 50m 14mm blyad lina.

Kan man ha kätting till samma hjul som man har blyad lina om man skulle vilja gå över till kätting istället?

 

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte bara spänna hjulet lite? Det ser ut som det sitter ett vred på utsidan av hjulet. Har du dragit åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen egen erfarenhet av problemet, men eftersom jag själv har planer på att montera ankarspel så har jag försökt läsa på i ämnet.

Det verkar som att alla spel med blyad lina har problem med att det slirar i större eller mindre utsträckning, det verkar gälla oavsett fabrikat.  En del lovordar det ena fabrikatet medan andra sågar det.

Finns det någon justering så är det mitt tips också. Vissa spel har linhjul som är kombinerade för lina och kätting, men Power-IL spelen finns i två varianter. För att gå över till kätting så behöver du byta linhjul.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig helt så har slirfunktione så snurrar inte hjulet när det blir för trögt för spelet. Här snurrar hjulet men greppar inte linan tillräckligt bra. De 7 åren som jag har haft linan/spelet har jag annars varit jättenöjd med den blyade linan. Nästan tyngd som kätting men smidigare.

/Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker gammal tråd till liv. Jag har samma problem som TS med samma ankarspel. Linan slirar ganska lätt, speciellt när lasten minskar dvs när ankaret hänger rakt ner under båten. Bytte TS lina? Blev det bättre? Bytte du även hjul?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Jag bytte först linan men det blev inte så stor skillnad. Sedan bytte jag hjulet och då fungerade det perfekt. Så mitt tipps är att byt hjulet först.

/Göran

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag har ett Lewmar Pro Fish 1000 för blyad lina som går fint ända tills sista biten då belastningen minskar och ankaret ska lyftas upp ifrån botten. Funkar om jag lägger lite tryck på armen som styr ner linan i linhjulet. Tror att ankarspelet suttit monterat sedan 2001. 

Har bytt fjädern till styrarmen, lina och ökat vikten på ankaret ifrån 5kg till 7,5Kg men utan bättre resultat. Tröttnat på att inte kunna lita på ankarspelet när man lägger ut ifrån land eller brygga. 

 

Lina och hjul ska vara anpassat för 14mm men när jag tittat och jämfört med andra så tycker jag min styrarm pekar lite mkt uppåt och linan inte är nedprassad i det kilformade hjulet. Linan har tvättats men känns hård.. Någon som har Lewmar Pro Fish med blyad lina och kan dela med sig av lite bilder/video? Har sökt en del på nätet men inte hittat nåt. 

 

Funderar om ja hjulet är slitet och skall bytas till ett nytt för blyad lina eller om jag helt enkelt skall konvertera till och använda lina+kätting. 

 

Alla tips och förslag är välkomna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Frankerat säger:

Jag har ett Lewmar Pro Fish 1000 för blyad lina som går fint ända tills sista biten då belastningen minskar och ankaret ska lyftas upp ifrån botten. Funkar om jag lägger lite tryck på armen som styr ner linan i linhjulet. Tror att ankarspelet suttit monterat sedan 2001. 

Har bytt fjädern till styrarmen, lina och ökat vikten på ankaret ifrån 5kg till 7,5Kg men utan bättre resultat. Tröttnat på att inte kunna lita på ankarspelet när man lägger ut ifrån land eller brygga. 

 

Lina och hjul ska vara anpassat för 14mm men när jag tittat och jämfört med andra så tycker jag min styrarm pekar lite mkt uppåt och linan inte är nedprassad i det kilformade hjulet. Linan har tvättats men känns hård.. Någon som har Lewmar Pro Fish med blyad lina och kan dela med sig av lite bilder/video? Har sökt en del på nätet men inte hittat nåt. 

 

Funderar om ja hjulet är slitet och skall bytas till ett nytt för blyad lina eller om jag helt enkelt skall konvertera till och använda lina+kätting. 

 

Alla tips och förslag är välkomna. 

Jag har inte samma märke på ankarspel men upplever precis samma problem. Skall göra som TS föreslog och byta hjulet först och om det inte funkar så blir det ny lina också. Kan tänka mig att allt slirande också sliter än mer på linan som till slut är alldeles blank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...