Eastwood 0 Postad 6 Juli , 2011 Idag när jag skulle starta upp motorn (diesel) klickade det till första gången jag vred på nyckeln, men sedan hände inget. Då jag ställer nyckeln i läge 1, på, är instrumenten helt döda och då jag skall starta händer inte något alls... Jag tyckte mig märka att startläget blev indistinkt för någon vecka sedan, man kunde helt plötsligt vrida nyckeln ett halvt varv i låset, men motorn startade dock... Hur kan jag vara säker på att det är tändningslåset som spökar och inte något annat? Känns dumt att byta i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 7 Juli , 2011 Först hade jag kollat säkringarna. Sedan hade jag mätt på kontakterna på tändningslåset för att se om spänning finns där. Och sedan kollat dess funktion när man vrider på nyckeln med hjälp av en multimeter. Och vid tveksamhet, tagit loss tändninglåset och kollat/mätt dess funktion utan något anslutet. EDIT: Vid närmare eftertanke hade jag ändå kasserat låset om man kunde vrida nyckeln ett halvt varv extra. Jag vill veta att jag kan starta motorn när jag behöver den, inte bara hoppas att det kanske kan fungera. Senast ändrad av Tomas99 | 07 juli 2011 | 10:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Juli , 2011 Japp det är bara att byta tändningslås om det plötsligt går att vrida nycklen onormalt långtt eller det inte längre är några distingta lägen. Kan passa på att informera om att man inte ska ha några bamse nyckelknippor i tändningslåset, Har bytt några där ägaren haft nyckelknipper med flera hekto nycklar hängande, alla kan förstå vilken påfrestning det bler på tändningslåset i lite sjö. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser