Gå till innehåll
fredag 03 maj 2024
carllarsson

Tjutande ljud vid vissa varvtal

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en 2-takt Suzuki 60hk från -83 på en Flipper 510 HT som har ett tjutande ljud vid vissa varvtal. Det verkar uppstå oftare om jag sänker hastigheten än om jag ökar den till ett visst vartal. Det är inte på längsta trollinghastigheten och inte på hösta. Är det nån som vet orsaken till detta problem?

Mvh Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ... motorn verkar ju rycka till litet då ljudet uppstår.
Antyder väl att den går lite trögare i de ögonblicken, att det är nåt mekaniskt som både kan tjuta  och gå trögt?

Startmotorkuggar som felaktigt nuddar andra kuggar?
Plötsliga kylvattenblockeringar, ger ju motstånd men kan väl inte tjuta?
Fel i kraftöverföringens kuggar till propellern, är den tyst i neutralläget?
Eller kanske nåt helt annat ... ??

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga förslag om hur ljudet kan uppstå? Lyfter tråden med att aktivera tub-länken ovan, blir nog fler som ids snabbkolla på det viset?
Kan det vara gnisslande gummi, en inbyggd varnings-buzzer eller kanske  ...??

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det är ett lager i motorn som är dåligt då låter det så mvh tutte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft en serviceteckniker och tittat på morton idag, det var oljeblandningsskruvarna som var felaktigt felinställda. Förgasarna fick för lite olja vid vissa varvtal. Efter lite skruvande låter motorn mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det tydligen har fixat sig, men hur allmänt bristande smörjning kan ge de sekundkorta symptomen enligt videon - vid bara vissa varvtal - verkar väl egentligen rätt obegripligt?

Det är en tvåcylindrig tvåtaktare med separat oljetank (fig 25 i sajten nedan) där oljan pumpas till respektive cylinder med en mekaniskt axeldriven pump (fig 7). Önskad storlek på oljeflödet är ju starkt beroende av motorvarvtalet och pumpen verkar enligt skissen ha en vajer 9. cable oilpump som nog reglerar pumpkapaciteten sas oberoende av absolut varvtal men ändå troligen spjällägesberoende. ... http://store.brownspoint.com/pdf/DT60(83).pdf

Fråga: Vart leder 9-vajern i fig 7 (gissar till gaspådraget, fig 10 throttle link?) och var det helt enkelt vajerns höljeslängd-reglerande ställskruv som teknikern justerade?? Kanske kan du kolla direkt på motorn och rapportera??

Alltid trevligt med trådar där symptomen är glasklart presenterad och där saker dessutom fixar sig, men extra kul/matnyttigt blir det väl ifall man också kan begripa varför?  :-)

/Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 08 juli 2011 | 15:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...