Gå till innehåll
torsdag 29 januari 2026
Mizzarrogh

Köpa båt med defekt motor?

Rekommendera Poster

Jag funderar vad det kan tänkas kosta att byta motor, alltså enbart själva bytet, i en mellanstor (27 fot) segelbåt?

Är detta något man kan göra själv?

Priset är väldigt attraktivt (mindre än 50% av lägre snittpriset för liknande modeller) och det finns gott om begagnade motorer i hyfsad prisklass (säg 10-20 kk, om nu dessa är något att ha?), därav funderingen. Den verkar också behöva blästras och ny ytbehandling, men inget akut vad det verkar frånsett motorn som sannorlikt är totalhavererad. Sitter jag tror en MB 10 nu som jag skulle vilja byta mot en diesel samt sötvatten kylning, det gör nog inget om nya är starkare men den bör nog inte vara klenare för det jag tänkt men skulle vilja kunna återanvända axel, propeller och annat om det går.

Kort sagt är det värt det?

Båten verkar fin i övrigt bortsett från dessa två detaljer och en del instrumentering som troligen behövt kompletteras i vilket fall även på båtar med fullt pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostar mellan 10 och 20 tusen att låta en verkstad göra det, beroende på hur mycket som ska göras. Står båten på land? (lyft kostar). Hur lätt är det att ta ur den gamla? (rostiga skruvar och trångt kan vara ett elände). Hur passar den nya? (Ny motorbädd? Nya tassar?). Hur mycket av slutjobbet ska göras av båtägaren själv? (Ansluta det elektriska, nya kablar?)

Att köpa en annan begagnad motor som man inte vet så mycket om kan vara riskabelt. Det finns ju en anledning till att den säljaren har bytt sin motor.

Sen finns det andra detaljer som det kan vara idé att byta när man ändå håller på, skrovgenomföringar, som är svåra att komma åt när motorn är på plats.

Byter du till diesel räcker 10 hk mer än väl. Fast då kanske du behöva byta propller också.

Det går att byta motor själv om man är händig och har tillgång till kran.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på att byta motor i min 30-fotare. Jag gjorde det enkelt och väljer en likadan motor, gammal men genomgången. Anlednignen till att jag bytta är att den gamla havererat.

Visst är det ett jobb men det går. Jag har itne råd att låta ett varv göra det. Min tanke är att använda mastkranen, det finns ju i de flesta klubbhamnar så det borde inte vara något problem.

Skall du byta till en helt annan motor är det ju ltie mer jobb, kolla motorbädden så den passar, propelleraxel/drev. Reglagen måste troligen bytasm kanske ltie mer instrument för motorn, varvräknare/temp/oljetryck o s v...

Grundinställningen du måste ha är ju att det går och det gör det, allt går men räkna med mycket jobb, skitiga fingrar och många svordomar, man måste desutom vara lite uppfinningsrik. När jag drog ut motorn hade jag först lyft den lite med domkraft, lagt in träreglar under, lyfte lite till med storskotet och drog sedan in spinnakerfallet genom luvkan, fäste kicken i fallet och motorn så jag kunde dra ut den. Det gick till slut men det blir klurigare att putta in den nya motorn, då går det ju inte använda kicken, kanske en rodkick? =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror jättemycket på vilken placering som motorn har med. Jag kyfter ur min motor vid byte av impeller m.m. bara för att det är så smidigt vid mastkranen. Dock så är ju det ett rent helvete att lyfta på vissa modeller. Så byer du till en likadan så behöver det inte vara svårt alls. 

Men som någon skrev ovan om utbytesmotorn är så bra. Varför har de då den över?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...