Gå till innehåll
onsdag 19 november 2025
labbibia

Segelbåtsfrågor från en segelbåtsspekulant.

Rekommendera Poster

En vän till oss hittades död i Kalmarsund ett dygn efter att man hittat hans båt seglandes tom i området. Vi vet inte vad som hände honom men ett fall överbord är ju inte otroligt.

Vi kopplar alltid fast oss om vi har det minsta oväder eller väldigt byiga vindar då det kan bli plötsliga överhalningar man inte är beredd på.

Natttsegling då bara en person är uppe och den andra sover gäller samma sak - sele på. Väst är inte lika nödvändigt

Senast ändrad av ciaraud | 22 juli 2011 | 07:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo - Vatten över huvet hetter boken.

Som Cia skriver så är det egentligen inte flytväst som är nödvändig, för oss som ensamseglar - utan livsele. Jag har löst det så att jag alltid köper seglarväst med inbyggd livsele. Inget annan typ av väst får finnas ombord. Har alltid haft en ögla monterad under nedgångsluckan så att jag kan kroka mig innan jag går upp i sittbrunnen.

På min motorseglare kan man inte ha nån kick monterad - i varje fall inte utan livet som insats. wink

Däremot är fästet på masten ett utmärkt ställe för livlinan, som under seglatserna har sin förvaringsplats där. Om jag skulle glömma var jag lagt den, finns det ju en viss möjlighet att jag ser den från ratten cool

Nån tänkare har sagt att det är tre saker som är viktiga när det gäller sjömanskap och navigation

1. Håll dig alltid kvar ombord.

2. Ha alltid reda på var du är.

3. Akta dig för land.

post-945-1394236773,8728_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hrrrmmm......;-)

Det tog en vecka, men nu är ÄNTLIGEN segeldebuten avklarad! Kanonkul! Solsken, ca 4-5 sekundmeter nordostlig vind, perfekt väder för en glad amatör. Jag tog med mig en kompis som är lika novis som jag när det gäller segling. Allt enligt den gamla devisen om en döv som leder en blind. Eftersom fjärden utanför hemmahamnen är rätt stor, så blev det riktigt roligt. Vi seglade bara på storseglet, men det gick rätt hyfsat ändå, ca 3-3,5 knop i medvind? Iallafall tillräckligt för att segla lika fort som en Albin Viggen försedd med både storsegel och genua. Efter medvindsseglingen, slören (?) testade vi att kryssa någon halvtimme. Det kändes ju faktiskt mer som segling än att bara åka med i medvinden. För en total nybörjare som jag kändes det först lite obehagligt när båtskrället började luta, men det gick fort över. Helnöjd med premiären, jag fick verkligen blodad tand.

Jag vill passa på att tacka signaturen Toaen här på MG, som kom förbi i söndags, och kollade riggen på min båt. Jag ville gärna ha klartecken om att riggen var ok från någon kunnig på området, innan jag gav mig ut.

Stort tack Toaen! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...