Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
turbofrallan

johnson 85 v4 seahorse problem

Rekommendera Poster

hej har precis köpt mig en örnvik 570 ht båt med en johnson 85 hk v4 seahorse.

först en fråga om båten. är det nån som har ett hum om cirka vikt på en sånt ekipage?

sen till mitt problem efter första åkturen blev jag grymt besviken, motorn går o spinner som en katt men går ej att få o varva ut. friläge varvar den kanon. men i sjön går den inte nått max 10-15 knop på maxgas. den orkar inte varva ut den ligger bara på ett varv o vill inget mer. har kollat gasen o den öppnar för fullt på bägge förgasarna. sen kom jag tänka på att förra ägaren köpte ny propeller till den. så tänkte om det kan va helt fel stigning på den. det står j14x17 på den? nån som har samma motor o vet vad är orginal på en sån motor? för den borde väll gå lite bättre me en 85 hästare tycker jag. har tyvärr ingen varvmätare mvh fredrik



Senast ändrad av turbofrallan | 19 juni 2011 | 21:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara varvtalsbegränsning pga övertemp. Tändsystemet reducerar då varvet till ca 3000 varv. Kan vara fel på kylningen eller swithchen.

Du är i så fall inte först. Sök på temperaturswitch t.ex.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kylningen verkar helt okay på den. strålen är jämn och fin. blir lite fis ljummen efter en halvtimmes körning igår. får söka på den då. men propellern har du inget förslag om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är helt söker på att kylningen är OK kan du tillfälligtvis koppla ur switchen och testa  om det gör skillnad.Jag ver att detta finns beskrivet med språngskiss i en tråd. Du hittar den nog lika enkelt som jag. Kolla på sprängskisser här www.ishopmarine.com

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som jag förstår är det bara o klippa sladden eller koppla ur den. är det rätt? men den borde väll göra runt en 20-25 knop i allafall. det är ju en stor båt. men har ju sett även kört större med samma hästantal o dom går ju bättre. annars går båten o motor som en dröm. mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om du hittar en ljusbrun/beige ledning vid powerpacken. Koppla ur denna, eller gör det vid switchen.

Begränsningen är 2500 varv, så båten går nog bara 10-12 kn om detta är felet.



Senast ändrad av guestsson | 21 juni 2011 | 22:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

problemet är löst med båten. den gick enbart på 3 cylindrar vid belastning något som jag inte ens hörde. men men. problemet är löst nu i allafall mvh fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

porblemet låg i cdi boxen knacka på den en gång sen funka den klockrent. men nu har den börjat gå på 3 igen. så måste väll hitta en ny cdi box. men vet inte vart jag ska vända mig för o hitta en

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...