Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Frost37

Måndagsexemplar, eller....

Rekommendera Poster

Efter att under de senaste 15 åren ägt mestadels Ryds av olika storlek, beslutade vi oss nu för att köpa en helt ny båt, valet föll på en Yamrin med sovmöjligheter.

 

Båten går underbart fint även i lite sämre väder, detta är det som är den positiva sidan. Tyvärr har det visat sig att detaljkvaliteten inte är bra, utan tyvärr under all kritik: lister som lossnar, ruffdörr som inte går att stänga,beslag som rostar efter 3 veckor m.m m.m.'

Vi måste ha fått ett måndagsexemplar tänkte vi, men döm om vår förvåning när säljaren säger:

Yamarin byggs ju inte på löpande band, därför är det alltid lite fel på dessa

 
Vi köpte ju den för att vi skulle slippa hålla på med saker som inte fungerar, nu känns det lite snopet, eller är det jag som är gnällig?

 

 



Senast ändrad av Frost37 | 16 juni 2011 | 12:21



Senast ändrad av Frost37 | 16 juni 2011 | 12:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta svar du fick från säljaren skulle du absolut skicka direkt till Yamarin, det kan ju knappast vara policyn och affärsiden från tillverkaren att tillverka långsamt med fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett rätt stort glapp mellan de hyllningar Yamarin får i båtpressen jämfört med båtarnas verkliga kvalitet. Främst upplever jag monteringskvaliteten bristande. Att båtpressen i test efter test fortsätter hylla Yamarins kvalitet förvånar mej väldigt mycket. Ser dom inte eller sminkar Yamarin testbåtarna?

Efter 3 år börjar nu min egen Yamarin befinna sej i det skick jag förväntade mej att den skulle vara i från början. Jag har rivit rejält i min båt o sett kvaliteten även från insidan och den imponerar inte. Kan göra en rejäl lista med klantigheter jag rättat till på min båt. I övrigt är båtarna toppen men att man ändå lyckas hålla uppe ryktet om den goda kvaliteten förvånar som sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore kul om du uppgav vart du fått det svaret. Jag säljer Yamarin själv och det är skitsnack från säljaren och ett klart reklamationsfall som ingen blir gladare av än Yamarin att få reda på. Det måste vara ett måndags ex eftersom vi inte har några reklamationer att tala om på dessa båtar. Stå på dig och häng ut handlaren här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta en diskussion med säljaren igen, alla männsikor ska få en chans att rätta till sina misstag. Han kanske hade en dålig dag, precis som han som tillverkade vår båt hade.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

det verkar som om du haft otur.

Har själv åkt Yamarin i 6 säsonger utan fel. Yamarin är kända för  att vara ett kvalitetsmärke.

Vänd dig till återförsäljaren igen och få dessa saker åtgärdade, njut sedan av en riktigt bra båt.

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Duger inte. Menar du allvar med ditt inlägg och inte har skarvat så skall den handlaren läggas ut med namn eftersom han enligt ditt inlägg försökt att blåsa dig och farit med osanning. Antingen är det du som skarvat eller så förstår jag inte varför du mörkar en handlare som försökt blåsa dig. Upp till bevis. Är helt övertygad om att Yamarin vill veta vem det är. Har man sagt A så,,,,,,,,,,,,,,,,,? Eller backa



Senast ändrad av sea-ray_230 | 16 juni 2011 | 22:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte du har nån skyldighet att hänga ut säljaren. Det här är ju en sak mellan dej, säljaren och Yamarin. Antar att du skrev inlägget för att få råd, tips o andras erfarnheter om saken. Det har du fått men det ger dej absolut inte skyldigheten att hänga ut säljaren.

Ditt första inlägg tolkade jag som att du var besviken på att båten hade massa fel, inte att säljaren vägrade åtgärda dom. Kan du förtydliga lite, menar du att säljaren vägrar åtgärda felen?

Jag hyllar som sagt inte Yamarins kvalitet men de fel som har varit av den art att det har gått att reklamera har för min del skötts bra. Sen finns det den andra avdelningen av fel som är mer av typen att man valt olämpliga lösningar. Det där är ju svårare att reklamera. Nu är garantin på min båt ute men jag har hittat en rad bristfälliga lösningar i den efter det. Lösningar jag inte hade förväntat mej hitta. Jag gör om det på rätt sätt o nu börjar båten som sagt bli riktigt bra.

 



Senast ändrad av jarb | 16 juni 2011 | 23:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite måndagsexemplar tycker jag.

Jag är inne på sjunde året med Yamarin, först en 5220 i tre år, efter det en 64DC i tre år. Och i år blev det en 68DC. Hittills har jag inte råkat ut för något fel på någon av dem, 68:an är ju i och för sig rätt ny så vi får väl se om det visar sig några fel framöver. Tänker jag efter noga så var nog tankmätaren aningen överpessimistisk på min 5220, den visade mindre än vad som fanns i tanken. Men det får jag kanske skylla på Yamaha-instrumentet...

Har inte så mycket erfarenhet av andra båtmärken så jag vet inte om Yamarin generellt gör bättre eller sämre båtar än sina kollegor. Men jag är helnöjd! Hoppas att du också blir det efter att dina fel åtgärdats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rad opraktiska lösningar och fel?

Eftersom det är en hel rad så tror jag det är av intresse för oss som läser detta att du specar vad det är för modell och sedan hela din långa lista med fel och lösningar som är dåliga så att andra kan ändra sina båtar av samma nodell som din. Låt se din långa lista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag kan intyga att Yamarins kvalité inte alltid är vad den borde och framförallt att Yamarins egen reklamationsavdelning tar väldigt lätt på reklamationer. Uttalanden som (citat) Det här är den kvalité vi levererar slänger man sig obehindrat med i samtal och man drar sig inte för att fullständigt försöka köra över kunden. 

Stå på dig och kräv att få dina fel åtgärdade omedelbart. Kontakta annars en besiktningsman. För oss var felen så allvarliga och många att besiktningsmannen drog slutsatsen att det inte var möjligt att reparera med ett fullgott resultat. En reparation skulle bara hålla en eller max 2 somrar då felen var underliggande. Trots detta tog det oss 1 år att få Yamarin att inse vad man borde gjort från början, skicka en ny båt. Att deras egna besiktningsman blev prickad av Finska Handelskammaren understryker bara hur Yamarin arbetar när något gått snett.Maila mig om ni vill ha mer information.

Båttidningarnas okritiska granskande av Yamarin har fått även mig att reagera många gånger.

Ska dock sägas att utbytesbåten är av en helt annan kvalité så uppenbarligen kan Yamarin om de bara vill även om alla standardlösningar inte är de bästa.



Senast ändrad av Yammi | 17 juni 2011 | 09:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har som endel andra kanske sett också haft en Yamarin 59HT med brisfällig kvalité. Vi hade läckage runt rutorna och ibland lossnade hela glasdörren när man skulle öppna den eller när båten slog i vågor. Efter tredje gången man försökt åtgärda felen hävde vi köpet av båten. Dit vill jag aldrig komma igen när man spenderat över 300 lök på en ny båt för då kan man inte skylla på måndagsexemplar utan snarare om urdåliga konstruktioner.

Däremot hade familjen en Yamarin 575 Big Game för många år sedan som är föregångaren. Det var en fantastisk båt och den saknar jag.



Senast ändrad av Rolle85 | 17 juni 2011 | 09:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Rolle

I ditt fall med rutan så har uppenbarligen din handlare gjort fel eftersom det kom ett servicemeddelande till alla om återkallning av nämnd dörr/lucka som skulle bytas ut på samtliga 59Ht. Har inte den som du köpt båten av kontaktat dig om detta så har handlaren och inte Yamarin gjort fel vilket är beklagligt. Vi bytte samtliga pga orsakerna du nämner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du läser lite slarvigt, jag skrev olämpliga lösningar. Opraktiska lösningar har med båtens konstruktion att göra o det är inget jag gnäller på. Jag vet vad jag köpt ur konstruktionsmässig synvinkel. Jag har skrivit rätt många inlägg här nästan uteslutande om Yamarinbåtar och Yamaha. Många av deras klantigheter finns att finna i dessa inlägg. Så har man en 64a o läser mina inlägg har man nog en rätt bra bild av vad som gått sönder eller varit så klantigt gjort att det behövt göras om och mer lär komma löpande när ämnena kommer upp. Här kommer 2 trådar som är aktuella just nu där jag kommentarar en del av detta. Jag tror oxå att du kan börja ge upp din lite hårda attityd om Yamarin-båtaranas höga kvalitet. Det är ju rätt många ägare här inne som kan visa på att så inte är fallet. Till syvende o sist är vi ju rätt nöjda med våra båtar, bara lite besvikna på att vi inte fick den kvalitet som vi förväntade oss få.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=398138

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=392642

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj då. Du märker ord. Det var inte min mening att citera fel sorry.

Jag tror att det ligger i allas intresse om du redogör för din modell och vad det är för kvalitétsbrister du skriver om samt vad det är som är olämpligt. Kanske kan jag hjälpa dig med svar på varför det är så och vad du skall göra med dina kvalitétsbrister som du har. Så var snäll att speca upp dom så kan jag eventuellt förklara vad och varför. Det har alla glädje av

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att om man utger sig själv för att vara säljare av Yamarin ska man nog fundera på vilken approach man har utåt mot potentiella kunder. Man kan lätt avskräcka människor från framtida köp när man som kund vet att man kanske får stångas med oresonabla säljare på Yamarin...hur känner du sea_ray? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag försöker att göra är att förklara och hjälpa er som tydligen inte fått hjälp av era handlare. som jag förklarade för dig ang luckan. Är det fel att begära att andra får ta del av saker som någon påstår vara av dålig kvalite o.dyl enl dig? Här skall man tydligen inte vara hjälpsam utan slänga ur sig saker utan att kunna presentera fakta vilket för mig är helt obegriplig

Förstår att man inte fått hjälp om man kontaktar handlaren med en reklamation men inte vill uppge vad det är man vill reklamera. Blir svårt att hjälpa kunden då

Ha en trevlig helg och hoppas det slutar regna cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag lite sur på MG, har precis skickat en lång lista på min fel men den bara försvann i cyberspace. Skit att jag inte kopierade den först. Ny lista kommer snart. O Sea Ray jag hemlighåller inte, mina fel finns redan i alla de inlägg jag skrivit..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer då ett axplock av de fel och tveksamma lösningar jag funnit på min Yamarin 64 av 2008 årsmodell. Jag vet det finns fler kvalitetsbrister än dessa men minnet är inte så bra. Jag tror allt varit uppe till diskussion här tidigare så det är nog inga nyheter för de som följt mina inlägg om 64an genom åren. Mer detaljerade beskrivningar går troligen alltså att finna om man söker.

Vindrutetorkaren sitter med ett fäste där torkarmotorn ska sitta i samma vinkel som rutan. Så är inte fallet på 64an. Yamarin har monterat ändå, med en skruv, håller såklart inte. Symptom torkaren stannar inte på samma ställe, det läcker in vatten i innertaket. Gjort nytt fäste i rätt vinkel.

Passagerarens handtag är monterat på övre ruffluckan. Kraften hamnar till slut på de små gångjärnen till ruffdörren. Det håller dom inte för. Eftersöker bra o permanent lösning på detta. Att säga till passageraren att inte hålla i sej håller lixom inte.

Avluftningen till bensintanken vänder för tidigt under däck vilket får till följd att bensin rinner i sjön innan tankpistolen slår ifrån. Inte åtgärdat, för trångt. Monterat av Yamarin innan däck o skrov fogades ihop.

Riggslangen mellan förarplats och motor för hydraulslangar, vajrar och kablage ramlat ner i kölsvinet. För klena och för få fästpunkter. Symptomen är att gasen backar pga sträck i vajrarna. Monterat fler o kraftigare fästen samt lagt en slang till i kölsvinet och flyttat så mycket som möjligt dit för att avlasta övre slangen.

Ruffläkten pajat pga lagerhaveri, fått en ny på garanti, monterat själv.

Elsystemet hänger i stort sett bara i sina egna anslutningar, mycket dåligt klammat. Anslutningarna ramlar av med elfel som följd. Instrumentpanelens och fotlådans skruvar är oskyddade och kan nöta på de oklammade sladdarna. Command Linket ej monterat enligt anvisningar i Yamaha Rigging Guide, hänger oxå bara i sina egna kablar. Rivit ut all el och stoppat in det på konsoller och ordentligt klammat.

Genomföringen för hydraulstyrningens slangar sitter med för långa oskyddade skruvar som kan nöta hål på slangarna. Satt på skydd på skruvarna av nylon.

Ruffen krymper! Nä skojar bara. Klädseln ramlar ner, troligen dåligt underarbete. Inte åtgärdat. Enkel lösning efterlyses. Den svåra o limma om vet jag redan...

Tanken sitter mellan bottenstockarna i aktern nedhållen med ETT spännband. Tanken är smalare än utrymmet men är inte fixerad i sidled. I akterkant finns en plastkludd och i förkant vinkeljärn. Tanken kan glida mellan vinkeljärnen och skadas. Denna montering är enligt Yamarin helt korrekt. Fått ny tank på garanti och lagt mellanlägg mellan tank o bottenstockar för att fixera i den sidled. Alla som äger en 64a bör kolla sin tank och om den fortfarande är oskadad fixera den i sidled med mellanlägg. Idiotiskt av Yamarin att inte göra detta från början..

Yttre plattan mot akterspegeln är fel i hålbilden. Min motormontör har struntat i detta och borrat efter Yamaha-mallen vilket är det rätta. På andra båtar har man borrat efter plattan vilket gör att dessa ägare inte kan hissa sin motor om behovet skulle finnas.

Det har börjat plaska om teaken på badplattformarna. Tidigare åtgärdat otätade skruvar till stegen men stege finns bara på ena sidan, det plaskar om båda. Får väl lägga om teaken vad det lider men finns enklare lösning är jag intresserad.

En hel del prylar är monterade snett och ibland fel så dom fått borra om. Stör inte funktionen i sej men varför sätta saker snett när det är lika lätt att sätta dom rakt från början?

En sak med min båt oroar mej just nu. Båtens föregångare 6110 har en tendens att sjunka, har hört talas om tre stycken varav sett en. Tyvärr har jag inte fått reda på orsaken i något fall. Jag har dock en misstanke om hur det går till och eventuellt finns då samma fel och risk på 64an. Har du nån info om detta?

Jag har genom åren kollat på åtskilliga Yamariner hos handlare, på båtmässor och på andra ägares båtar. Av detta drar jag slutsatsen att min båt inte är ett måndagsexemplar utan det är precis som Yammi fått höra Det är den kvalitet vi levererar Om den är hög eller inte kan ju var o en avgöra. Jag trivs otroligt bra med min båt o kommer nog behålla den länge men hög kvalitet, njaeeee.. Jag hade förväntat mej bättre än såhär!

Önskar oxå trevlig helg o hos mej verkar det fanimej som det redan slutat regna :-) :-)

Edit: Ett tillägg, min båt är levererad hösten 2008 och är alltså inne på början av sin tredje säsong. Den är byggd av Finn-Marin och vid detta tillfälle byggdes Yamarin av tror jag 5 olika fabriker. Idag är det nog bara två men jag har inte funnit att det skulle sklija markant i kvalitet mellan dom när jag pratat med andra eller på båtar jag sett. Brukar alltid kolla vem som byggt när jag ser en Yamarin, en liten nörd-sjuka..

Fortfarande uppehåll : -)



Senast ändrad av jarb | 17 juni 2011 | 15:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitbra inlägg jarb. Det som är intressant är ditt skrovnummer. Efter FI- så kommer det tre bokstäver vad är dessa? Uppge inte hela skrovnumret utan bara bokstäverna som identifierar fabriken som jag tror mig veta vad det är. Resten av siffrorna är dina personliga som ingen skall ta del av här, så återkommer jag.

Rolle85, väntar på svar. Ha det gott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är som du ser i min edit byggd av Finn-Marin. Plastad i oktober 2007 som 2008 års modell. Skrovkoden är alltså FNM eller FMN kommer inte ihåg vilket men som sagt Finn-Marin som byggt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina erfarenheter säger mig att ni ska passa er för Yamarin-båtar med skrovnummer FI-SABXXXXXXXXX. Jag vet inte om de är sämre än andra, men vår 64DC borde i alla fall ha fastnat i deras kvalitetskontroll. Om de haft någon!

Men egentligen tycker jag inte det skrämmande var att Yamarin kunde producera ett sådant missfoster som det vi fick, utan att man la ner ett helt år och massor av resurser på att bestrida uppenbara och till och med farliga fel. De verkade inte sky några medel utan såg det som ett krig där allt är tillåtet. Som konsument kände man sig stundtals väldigt liten!

Nej, det kan bli fel på allt men ett seriöst företag tar då mössan snällt i handen och ordnar utan diskussion upp felen.

Jag vill inte hänga ut några namn, men jag kan säga att det jobbar 3 riktigt pajaser på Yamarins eftermarknadsavdelning.



Senast ändrad av Yammi | 17 juni 2011 | 20:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tror du jag fick häva köpet? Jag har nog påtalat felen för återföräljaren, samt att jag också har haft pratat med Yamarins kvalitetsansvariga. De är mer intresserade av att ta strid än att lösa problemen, det var min uppfattning i mina kontakter med dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket montage-jobb görs ju av återförsäljaren, luckor, teak o.s.v. Jag fick själv ett ex. som i början hade ett flertal problem p.g.a. att återförsäljaren slarvat. Skruvat för långa skruv, glömt sikaflex o.s.v. Efter tre års reklamationer blev den till slut i bra skick och sen inte haft några fler problem. Båtbranchen är ju en av dom sista marknader där det fortfarande finns en massa kohandlare. Jag tror det är svårare att hitta en seriös handlare än tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också samma årsmodell och FI-FMNxxxxxxx

Såg också detta med vinkeljärnen av alu i framkant på bränsletanken.

Min hade nött lite i tanken på styrbord sida, men jag bedömmer att den inte nött så långt in.

Jag tog bort endast det vinkeljärnet och la ungarnas tennistrännarkudde på sidan av tanken!

Tror det blev bra! :-)

Men annars är jag då nöjd med båten och sjöegenskaperna är mycket bra!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska förtydliga mig lite:

 

1. Jag är besviken på kvaliteten, håller inte måttet anser jag.

2. Jag är besviken på säljaren som först lovordade kvaliteten och sedan säger att det alltid är så här,

3 Säljaren har absolut inte protesterat när det gäller att åtgärda bristerna, utan detta kommer att fixas vid nästa servicetillfälle.

Ha en skön båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här illa kan det gå med tanken pga av den inte är fixerad i sidled. Tanken har glidit in mellan ena vinkeljärnet o ligger o äter mot det. Vid upptäckt var vinkeljärnet 2-3 mm inne i tanken, tanken är 5 mm tjock.. En planka på var sida så tanken legat still o det hade aldrig hänt..

Har Sea-Ray somnat? Är som sagt fortfarande mest nyfiken på varför 6110:or har sjunkit o om samma kan hända med en 64a?

post-26269-1394236745,2656_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...