Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
arda

fart og forbrug diesel och bensin

Rekommendera Poster

jeg har seglet i mange år og skal nu til at købe en motorbåd og har et par spørgsmål. eksempelvis hvis en motorbåd 25 fodhar en march fart omkring 12 knob ved jeg godt at forbruget siger når man kører topfart men hvad hvis man nedsætter farten til eksempelvis 8 knob . bliver forbruget så væsentlig lavere. og er der stor forskel på en diesel og bensin indenbords motors forbrug - jeg har mailet med et par stykker bl.a. om fortunaen og swemax 690 , hvor forbruget ligger omkring 1l pr. distans ved march fart . men bliver det væsentlig mindre ved lavere fart. Gode sejler hilsner fra en kommende motorbåds ejer fra Danmark. Nej der er ikke vand nok hvor jeg bor til en seglbåt desværre. :x-mas:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dansk til dansk: Forbruget afhænger af en mængde ting og forskellige skrov har forskellig ideal-hastighed. Forbruget kan opgøres pr. time eller pr. distance. Moderne motorer udnytter brændstof mere effektivt og diesler har en højere udnyttelsesgrad end benzin. Vil man drive den ultimative fart ud af båden koster det uforholdvis meget energi (brændstof). Men der er andre argumenter: Merprisen for en diesel modsvarer flere års benzinforbrug. Brandfaren ved diesel er nærmest lig nul - hvilket man ikke kan sige om benzin! I alle fald har bådens vægt/deplacement stor betydning - specielt ved hel- eller halvplanende skrov. Planende både forbruger mindst ved den laveste hastighed, hvor de planer stabilt. Men dette kan blive en dyr timepris ved eksempelvis 25 knob. Som regel kan du se på en båd, om den går økonomisk: Rejser den stævnen eller trykker akterenden ned, forbruges der energi til at holde båden i denne stilling. Trækker den en stor hækbølge efter sig, er det samme resultat: Disse symptomer koster energi, som kommer fra brændstoffet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan Spidibot dk - rart at se der er andre dk er der også har fundet denne gode hjemmeside. lige vpræsic på sømmet ang. diesel og bensin - vil dog gerne foretrække diesel. men prisen er jo så derefter - min ide var/er at købe en forholdsvis billig båd med en motor som kunne klare måske 5 år og så købe en ny motor til denne - jeg synes der er stor forskel på forbrug på familie både i størrelsen 25 -28 fod ved en march fart på omkring de 8 - 10 knob som jeg ønsker. har haft en 27 fods sejlbåd med en yamar 10 hk som gik 5-5,5 og brugte kun 1l i timen og det er jo ikke kun svenskerne der må betale en forholdsvis høj pris på drivmiddel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg ville ikke satse på en båd med en motor der antagelig kunne holde i nogle år. Så hellere starte med den, der kan det du vil. Husk at tage alle tal med i budgettet. Et budget med tillempede tal, som ser troskyldigt ud, kan få alvorlige konsekvenser og der er kun én, til at betale.... vær ærlig overfor dig selv og objektiv, når du vurderer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej Spidibot DU har da helt ret med hensyn til at være ærlig. Det jeg kigger efter er både MEGET gerne svensk bygget fra 1979 erne altså fortuna - silje - Nimbus 26 maxim m.m ogaå swemax forresten tak for endnu en god oplysning = minimax . tja man kan så jo så næsten sige pelle både . Men de fleste både fra den tid har de originale motor i , b20 md20 med mere og har kunnet forstå på andre bådejere at holdbarheden naturligvis efter hvordan den er holdt - skal man ikke regne med mere ind 35 - 40 år Deraf måske også prisen på de både jeg søger (har du mange penge kan du få)- jeg ved da godt man heller ikke i sverige for ting foræret - men synes at bådene generelt er bedre i stand samt der er det udstyr som jeg ønsker der skal være. Så der jo, som du nævner, flere ting at tage i betraktning og så er det rart med nogle gode råd og fif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...