peter82 0 Postad 4 Juni , 2011 Hej! Har fastnat ordentligt för Uttern 6200 DC och har hållt ögonen öppna under våren efter rätt objekt. Dessvärre har ingen av annonserade båtar haft modern 4-takts motor, spontant känns det galet att lägga 150-200 tusen på en 15-20 år gammal 6 meters båt med lika gammal 2-takts motor, eller har jag fel? Jag kan tänka mig att lägga max 250 och för dom pengarna får man rätt moderna båter så som yamarin 6110, bella 620, flipper 630 m.fl. alla med moderna motorer. Det jag inte får i dessa båtar är pentryt och U-soffan mm. Jag har läst diverse forum osv och sett att det finns många med mig som varit i liknande situationer med flipper 620, uttern 6200 CC osv osv, hur har Ni gjort? Är det värt att köpa båten och sedan lägga ytterligare 100 loppor på en ny motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
livbojen96 0 Postad 4 Juni , 2011 I Yamarinen och Bellan du nämner är det U-soffa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 4 Juni , 2011 Det finns många fördelar med 4T, så jag förstår varför du vill det istället för 4T. En välskött 2-T håller minst 25 år: Det är korrosionen som tar den. Att slita ut en välskött motor kräver väldigt mycket båtåka. 4-T i denna storleksklass blev vanliga först runt 2000. Jag har själv funderat över varför en del båtar från 1995 har en 4T från 2005. Vad hände med den gamla 2T motorn. Jag antar att den har gått sönder bortom räddning. Jag frågar mig varför och hur är då 4T motorn skött? När 2T motorn är avskriven har du råd med en 4T. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peter82 0 Postad 5 Juni , 2011 Hej! Ja att man får byta ut 2-taktarn är väl ganska givet, men istället för att vänta ut den gamla motorn så kanske man skulle byta till modernare maskin så fort som möjligt för att tillgodoräkna sig den lägre förbrukningen och den trevligare ljudet/gången. Vad rekommenderar ni för motorstyrka till den båten och vad tror Ni kostnaden stannar vid monterat och klart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 6 Juni , 2011 Till en 6200 DC helst 115 hk, absolut minst 90 hk. Bytet till 115 hk kostar ca 100 000 kr., 90 hk några tusen biligare. Du får köra väldigt mycket för att få igen dessa pengar i minskade driftkostnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser