Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
freed

Transportsegling eller lastbil

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har hittat ett par lämpliga båtar uppe i Stockholm och Göteborg.
Eventuellt blir det köp nu i Juni.

Båten måste sen transporteras ner till Skåne. Från Göteborg kan den ev seglas men det känns rätt långt mellan Stockholm och Malmö.

Är det någon som kan tänka sig att transportsegla/semestersegla en båt ner till Skåne?
Hur brukar det funka, vilket upplägg är vettigt att använda i så fall?

Det andra alternativet är lastbil. Vore då smidigt att dela transporten med en annan båt som ska på andra hållet. Är helt flexibel med tidpunkt.

Tacksam för input

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingendera vägen är väl egentligen inte så lång. Ca 200 distansminuter från Göteborg, lite beroende på var i Skåne man skall. Från Stockholm är det ca 400 distansminuter med samma reservation.

Seglade hem min båt 2005 från Stockholm till Kungshamn. Seglad distans blev styvt 600 distansminuter. Det tog på dan tre veckor av den anledningen att jag hade tre veckor till förfogande.

Har man besättnings så att man kan segla långa ettaper/ dygnet runt så seglar man i princip 100 distansminuter/dygn.

Vad är det för båt?

post-945-1394236724,9152_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det låter ju fullt möjligt, jag är dock ganska orutinerad kölbåtsseglare så jag tänkte starta karriären med ett par kortare resor först.

Båttypen är inte helt bestämd än....men jag har ringat in det till följande 4 alternativ så får skick, prislapp och känsla avgöra resten :)

Smaragd, Aphrodite 25, NF och ev Express

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska olika båtar du funderar på. 

En Smaragd är en tung och stabil pjäs (man inspirerades av R6:an och 5.5:an) medan en Express är betydligt mer jollelik i beteendet och känns tveksam som nybörjarbåt utomskärs.  

Tänk på att det det finns en Smaragd Cruiser med högre ruff om du inte vill kappsegla. Kan ju bli för dyr då de är nyare än standardbåten. 

Jag har seglat alla utom Aphroditen och skulle Välja NF av de du funderar på. På bilden sitter vi 6 pers och äter i sittbrunnen på en NF. Inte ens trångt (litet bord kanske). Kvaliteten kan variera då många är halvfabrikat och då nästan hembyggda.

Jag skulle segla alla utom Expressen mellan Stockholm och Skåne utan problem. Ta tid på dig bara.

 

post-8232-1394236725,0191_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok bra! NF och Aphroditen är nog de klokaste alternativen. Smaragden väcker störst vill ha känsla och ska funka fint att segla den själv men den kan bli liten för oss. Cruisern hade varit klockren för oss men den blir tyvärr alldeles för dyr. Gillar NF, har tittat på ett par stycken förra säsongen. Har seglat Aphroditen ett par gånger, rymlig båt, vettig seglare och billigare än NF.

Efter att ha startat med en lista på 20 båtar så känns det rätt bra att jag nu är nere på 4 alternativ, kanske 3 om man ska hårdra det lite. Här inom får nu utbudet och prislappen styra och visst är det fördel om båten säljs i Göteborg, med rätt vindar så känns den seglingen ok.

Är själv oxå lite tveksam till Expressen, men de har kommit ner väldigt mycket i pris och möjligheten att hitta vettiga segel till bra pris är oxå en fördel. Slipper dessutom backstagen. Men visst, även i Öresund kanske den blir lite vek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lastbil?!?! Men det är ju sommar!

Skriv en rad här när du har köpt, så finns det säkert hugade seglare som ställer upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...