nthbb 0 Postad 23 Maj , 2011 Hej Har en AD41A och behöver byta bränslesilen i matarpumpen, har kollat med diverse lokala marinor men ingen kunde få tag på den. Kontaktade Drevia i Lysekil och fick riktigt bra service, efter mycket letande så kunde de konstatera att den artikeln har utgått då pumpen ej tillverkas längre. Ny pump var inga problem att ta hem men känns onödigt att byta hela pumpen då den fungerar som den ska. Någon som vet var man kan få tag på en bräslesil original till en AD41A från -89? mvh Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 585 Postad 24 Maj , 2011 Om man har ett vattenavskiljande filter före pumpen, behövs ingen sil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nthbb 0 Postad 24 Maj , 2011 OK? Jag har vattenavskiljare med filter men då är frågan som jag ställer mig varför man har satt dit en bränslesil om den nu inte behövs ??? Enligt instruktionsboken ska både bränslefilter, vattenavskiljar filter bytas efter x antal timmar samt bör bränslesil rengöras alt bytas om så behövs. Ingen expert på motorer men någon funktion bör den ju ha eller är jag helt ute och cyklar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 24 Maj , 2011 Hej I pumparna som levereras nu finns ingen sil, det går heller inta att skruva av locket på dessa, så man kan ju fundera varför det är så. Har du en vattenavskiljare med filter och finfiltret på motorn så har du samma som jag har nu, alltså ingen sil i pumpen ( ny pump, köpt 2009 ) Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nthbb 0 Postad 24 Maj , 2011 Med andra ord är det bara att sjösätta och njuta av sommaren och byta pumpen när det är dags. Tack Henrik för att du gav klarhet i detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 24 Maj , 2011 Om du ska byta pumpen till en ny så kan det vara så att om du har stålrör mellan finfiltret och pumpen så är det inte säkert att kopplingarna på pumpen sitter riktigt likadant, då kan du ersätta stålröret med en bränsleslang (20bar) och banjokopplingar. Eller en annan variant är att kapa röret ca 5 cm från kopplingarna och trä slangen över och montera slangklammer. Bara ett tips, så du slipper stå där i båten och vrida och vända och fundera på vad som nu hände Henrik . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nthbb 0 Postad 25 Maj , 2011 Tack igen för bra tips, jag hade garanterat suttit och funderat och antagligen dykt in här igen då man inte är expert på motorer ännu, men man lär sig på vägen. Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser