Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
sunne2

Hjälp !! strul med Johnson 60 hk

Rekommendera Poster

tjena!

tänkte kolla om det är någon här som kan hjälpa mig med ett problem jag har med min motor.

det är en johnson 60 hk sen 80-talare problemet är så här: det funkar att gasa på motorn ( om man gasar direkt på förgasarna funkar även att gasa med gaserglaget, men när man lägger i växeln så dör den ... tomgången är även ojämn och den dör efter ett tag  ??  har bytt vajrar då gasviren gick trögt. hoppas det finns någon som har en aning om vad det är som strular..

Tony

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Prova att pumpa på blåsan samtidigt som du lägger i växeln. Det löser inte problemet men tyder på att den får för lite soppa.

2. Med motorn avstängd. Lyfft av huven och låt någon lägga i framväxeln och öka gasen till fullgas. Kolla att plattan under svänghjulet vrider sig och att spjällen samtidigt öppnas.

3. Kolla stiften, byt om de är slitna, kolla elektrodavståndet.

4. Om detta verkar OK skulle jag börja med att göra rent förgasarna. Byt eller rengör bränslefiltret.

Grundinställning för blandningskruvarna är ca 1,5 varv efter att de försiktigt dragits i botten. En korrekt tomgångsjustering och synkning av förgasarna finns beskrivet i andra trådar.

Så skulle jag börja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, hur uppstod felet, efter vintersömnen eller någon annan händelse?

Börja med att tömma de tre (tror jag) förgasarna genom att öppna bottenpluggarna. Rör inga förgasarinställningar, de lär ju inte ha rört sig själva.

Pumpa i ny ren vattenfri bensin och pröva igen, kolla så det inte finns luft/bensinläcka någonstans längs bensinslang med anslutningar.

Kolla även att tändstft är hela och rena, rengör eller byt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för tipsen ska testa detta, tack igen :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är nog en justeringssak av vajrar o tändplatta kontra gasspjäll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu gjort rent förgasarna, kollat gnistan som ser bra ut (blå o fin) blev lite fundersam när jag gjorde komptest och det visade 6 kg på 2 st och 7 på 1 cylinder?? vad ska det vara för komp? var ner och testa idag utan propeller och då funkar den?? satte dit propellen igen och samma problem.... förslag på nästa steg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Johnson 60 -90 som gjorde precis samma sak som din förra sommaren, köpte den i skuret skick och renoverade upp den.

Provkörde i tunna och den gick bra, men när jag sjösatte den dog den eller bara brölade när växeln kom i, efter mycket felsökning hittade jag äntligen felet, de var den inre delen på svänghjulet som lossnat vilket resulterade i en skyhög tändning.

Värt att kolla!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen

har hittat felet nu (tror jag) hade isär motorn och såg att den hade gått varm.. ingen spänst kvar i kanringar och rätt ful i loppen så nu är det beställt nya ringar och loppen är honade, hoppas att det var detta som ställde till problemet, Har försökt få tag på killen som sålde den och länmade garanti på att allt var ok men han vägrar svara.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...