Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
thundergod

Sälja båten nu eller i augusti/september?

Rekommendera Poster

Vad tror ni är bäst? Vi ska köpa en större båt och kan antingen beställa nu och få den i början av juli eller beställa i höst/vinter och få den till nästa säsong.

Antingen ska vi alltså sälja vår Yamarin 59HT nu eller annonsera ut den när säsongen är slut. Tror ni att vi skulle förlora mycket på att sälja den i höst ist för nu i början av säsongen? Hur mycket pengar kan det handla om i prisskillnad. Båten är -07 och motorn en Yamaha F115 -10.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt mycket båtar ute till försäljning, lite optimistiskt att räkna med snabb affär om du inte säljer billigt. Annonsera ut nu lite jobbigt att bli sittande med 2 båtar bättre isåfall att vara utan halva säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi blir inte sittande med två båtar i någon situation. Annonserar vi ut nu så beställer vi oxå nu. Annonserar vi ut i slutet av säsongen beställer vi med leverans till nästa säsong.

En stor del i vilket beslut det blir är om vi kan tänkas få avsevärt sämre betalt för nuvarande båt vid en höstförsäljning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om man ser till säsong så borde folk vara mer sugna på att köpa båt och betala mer på våren, kanske lite tidigare än maj till och med. För att försäkra sig att man kanske just har den båten som man önskar sig.

Ni vet säkert vad ni skulle vilja få ut för båten för att genomföra affären.

Vore jag er och stått i valet mellan att sälja på hösten eller sälja nu så hade jag lagt ut en annons nu. Sedan avgjort om man får det man vill.

Baserat min åsikt på att jag själv är mer sugen på båt och kolla på det när säsongen närmar sig än när den tar slut. På hösten gör man nog de bästa affärerna som spekulant då ägarna gärna vill bli av med båten och kanske slippa vinterförvaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att vi kan inte lägga ut en annons bara för att testa nu. Ska vi göra det nu så måste vi beställa typ igår för att få den nya båten första veckan i juli.

Annonserar vi ut och beställer i höst så har vi ju även valet att vinterförvara den gamla båten och sälja den på försäsongen nästa år eftersom det då blir leverans och slutbetalning av den nya båten först till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi håller på att sälja vår båt (i samma storleksklass som din) och jag kan gott säga att utbudet är vansinnigt stort... Vete sjutton om man verkligen får bättre betalt nu än senare, tror inte det faktiskt. Dock har vi redan köpt större båt, så vi måste bli av med den gamla...

 

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räkna med att alla som inte får sin båt såld i vår kommer att försöka igen i höst. Som sagt, grymt stort utbud nu och många lär inte bli av med sin båt, så i höst kan man nog också räkna med stort utbud...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer troligtvis bli lägre priser i höst, med tanke på att det är stort utbud nu.

Sälj den nu, det kan trots allt ta ett tag att bli av med den.

Jag satte ut annons på min för en månad sedan o räknade med att bli av med den någon gång under sommaren, den blev hämtad av köpare för en vecka sedan...Snopet!surprise

Nu kommer det angenämare, att leta båt.  Ingen som har en fin Bayliner 288 eller 2858 till salu??.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...