Gå till innehåll
fredag 27 februari 2026
2HOT4U

44L/h vid 45 knop?

Rekommendera Poster

gick från HR 465 Suzuki DF50 till HR 510 DF140
DF50 drack 16l/h vid fullgas ca.25-30 knop
DF140 dricker 44L/h vid ca.45 knop
så lite som jag kör kan jag tanka extra tank under säsongen så det gör inget
f*n så mkt roligare med DF140 oxå

men 44L/h är det normalt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju nämna att en Ryds 510Gti med Optimax 75 Alu propp 19 gjorde Ca 32 Knop och drack 26L / Timma

Efter optimering ca 120 Kusar och Ballistic stålpropp 21 40 Knop och 44 liter/ Timma.

Dock så drar det mindre efter optimering och propp byte vid ca 20 Knop.

Körning på max utövar man ju inte hela tiden :)

Ha en bra sommar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter för bra,

även att du har en lätt båt för den motorn, möjligt att det stämmer men skulle tro att du inte kör på max, men 45 räcker ju man kommer en bit på en timma. Skulle gissa 55 liter  på max

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kad300 har helt rätt, 44 l/h räcker ingalunda till att ge några 140 hästar utan det fattas runt 10l/h. Antingen ger inte motorn full effekt eller har du en glädjemätare. Du kan ju kolla så spjällen öppnar fullt när du har spaken i pulpeten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kör med Engine Interface så den borde visa rätt
MEN när jag kör max på reglaget känns det som om motorn kan ge mer 
är det nåt som man kan justera för att öka reglagens max gräns?
eller kanske kan kolla så att motorn varvar rätt innan så man inte varvar sönder motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

44L i timmen !surprise

Jag gillar min MD11 den nöjer sig med ca 1,5 liter diesel i timmenheart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig förstått allt snack om liter/timme. Vem är intresserad av det? Även om man har en begränsad budget så är det väl inte många som tänker nu ska jag ut och åka i två och en halv timme så får vi se hur långt jag kommer. Det intressanta är väl hur mycket båten drar på en given sträcka? Att båten bara drar 1,5 l/h är ju trevligt, men farten är väl då också ganska låg, kanske 6 knop. Om då översätter det till det mer användbara 0,25 l/nm så är skillnaden plötsligt inte alls lika stor mot trådskaparens 1 l/nm (jämför vi l/h är skillnaden nästan 30 gånger, men bara fyra gånger om man jämför l/nm). Dessutom kanske trådskaparen efter en halvtimmes färd kan ligga och sola och dricka lättöl när båten med 6 knops marchfart har 3,5 timme kvar att åka. Allt handlar ju om att välja och prioritera, men det gäller att inte jämföra äpplen och päron.

Jag tror nog också att 1 l/nm är i underkant, i toppfart borde förbrukningen vara högre. Annars är det bara att säga grattis!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...