Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
fronesis

från yamarin 59 ht till nimbus 22 dc...now what

Rekommendera Poster

Varit färdig att köpa yamarinen men blivit tveksam utifrån forum inlägg om dess sjöegenskaper utanför gbg där vi bor.  Familj med 3 mindre barn (11,9,3) så är det viktigt att båten hanterar vågor och vind. Annars är temat mest lek (vattenskidor, ring, wakeboard) ngn fisketur och så lite krabb/hummertinor. Vill dock gärna kunna stanna över natten om det är en ljummen sommarkväll och låta barn och fru (å hund) åka torra även i busväder. Har nu börjat landa i att en nimbus 22 dc borde fungera bra för oss?

Tar gärna emot tips och tankar om detta?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De allra flesta inklusive båtpressen tycker att Yamarins sjöegenskaper är utmärkta för att inte säga klassledande. Det finns väl egentligen bara en på MG som sågat Yamarinens sjöegenskaper o istället föredrar en i det närmaste flatbottnad styrpulpetare. Var o en har ju sina preferenser men de flesta tycker precis tvärtom att en båt med djup V-botten är det som funkar i hög sjö. Så ta med familjen o ut o kör Yamarinen i busväder o se vad du själv tycker. Nimbusen är för övrigt en fin båt det oxå men det låter ju som du vill ha Yamarinen o bara tvekar på detta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt...tack...dags för egen testning. Var inne på detta för en tid sedan men lokala handlaren Yamhacenter i gbg hade inga 59ht inne...då. Får ta ett ryck till med handlarn.

Har följt upp med några här på forumet som är mer positiva till yamarinen och jag har ännu inte hittat några som kör i mer öppna västkustvatten. Vi bor lite söder om gbg så här är relativt öppet vatten och bygger fort vågor. Skulle uppskatta om det är ngn som just har längre västkust erfarenhet av yamarinen som vill kommentera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt...tack...dags för egen testning. Var inne på detta för en tid sedan men lokala handlaren Yamhacenter i gbg hade inga 59ht inne...då. Får ta ett ryck till med handlarn.

Har följt upp med några här på forumet som är mer positiva till yamarinen och jag har ännu inte hittat några som kör i mer öppna västkustvatten. Vi bor lite söder om gbg så här är relativt öppet vatten och bygger fort vågor. Skulle uppskatta om det är ngn som just har längre västkust erfarenhet av yamarinen som vill kommentera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår att du syftar på mig jarb wink Men till trådskaparen, se om du kan få till en provkörning med Yamarinen, sätt hela familjen i båten och kör både väldigt fort och i långsammare planing. Jag har sett flera andra på forumet som kommenterat båten som slirig men som monterat trimplan och fått bättre sjöegenskaper, det kan vara en lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall jobba vidare med om det går att få fram en 59 ht för provkörning. Sen vet man ju att är det bra väder så kommer det vara riktigt härligt med hela gänget till sjöss...så utan att ha en nimbus 22 dc stående bredvid på tomgång, som vi kan växelköra mot yamarinen, så kommer nog klokskapen inte att bli så mycket större.

Hoppas vidare på forumets samlade expertis att hitta en grundbåt, där jag inte behöver börja med att montera trimplan mm, för att få till en bra gång på västkusten. Jo jag förstår att en snipa kanske är lösningen...men då blir det ju svårt att bejaka ynglingaglädjen med lek och fart...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig. Första gången vi körde Yamarinen var det spegelblankt och vi tyckte den var fantastisk. Men under en sommar så är det ju i princip två spegelblanka dagar här på västkusten, resten är vågiga och blåsiga. Däremot kan du inte använda en sådan här båt för krabbfiske. Den typen av fiske kräver en båt med öppna fria plastytor som kan skitas ner och där båten har självläns. Yamarinen har fina säten, få öppna fria ytor och är inte lämpad att dra upp en bur i. Har själv testat detta med den båten och rekomenderar det inte. För den typen av ändamål du är ute efter skulle jag hellre satsa på en Walkaroundbåt med övernattningsmöjligheter. I dessa kan du utnyttja utrymmet mycket bättre, i Yamarinen kommer ni springa på varandra hela tiden.



Senast ändrad av Rolle85 | 20 april 2011 | 09:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbusen har oxå samma typ av skrov som Yamarinen, dvs en relativt djup V-botten. En djup V-botten har många fördelar när det ska köras i hög sjö, speciellt om man ska kunna hålla någorlunda fart. På en mindre båt är det nog t o m så att det är den enda bottentyp som man faktiskt kan köra fort i hög sjö med. Sen har den oxå några nackdelar bl a då en viss vinglighet som i huvudsak beror på tre saker, vind, last o propellerrotationen. För att kompensera för denna brist har man trimplan men på mindre båtar funkar det oxå hyfsat att flytta runt folk o last.

De allra flesta Nimbus 22 har redan trimplan, kanske rentav standardutrustning? Yamarinen är ju mindre o Yamarinfabriken anser det väl inte nödvändigt med trimplan på den och inte heller 64an som jag har, först på 68an blir det standard. Själv är jag av den uppfattningen att 64an definitivt ska ha trimplan för att funka optimalt medan andra tycker att det funkar utan. Så om du är ute efter en båt som går att köra fort med i sjö så har jag nog lite svårt att förstå ditt resonemang mot att ha trimplan på 59an, det är ju bara att smälla dit dom eller be marinan göra det. Vad du menar med trimplan mm förstår jag nog inte riktigt, utveckla gärna vad du menar med mm

För övrigt så verkar styrpulpetvarianten av 59-skrovet vara poppis på västkusten så att det funkar finns det ju folk som tycker. Min 64a börjar lyfta ur helt vid ungefär en meter våghöjd i 25 knop o det går att stå på så i bra mycket högre sjö än det. Med en flatbottnad båt tvingas du ner i deplacementfart långt innan båten ens börjar lyfta ur. Men till sist så är det ju bara en sak som gäller för att se om just du vill ha en båt av denna typ o det är ju som sagt att ut o brumma i de förhållanden båten ska användas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolle...kanske är det rätt som du säger om walkaround...vill dock säkra att barn (och fru) kan komma undan regn när man är ute. Kan du inte exemplifiera med en båtannons eller två som du tycker är bra walkaroundbåtar. /mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb,

mitt mm handlar om att det är gött att inte behöva kompensera med olika lösningar om det finns ett båtval som gör att jag slipper det. Men visst är det så att det verkar relativt smärfritt att montera trimplan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat spana runt bland annonser..realtivt mkt ute: Lite funderingar...

Livslängd på inombordare...är det kanske runt 20år? Vad kostar ett byte om motorn lägger av?

1. vet att jag fångat att diesel kad 32 skall vara kalas i en dc22...ser nu annons (till relativt mkt pengar) att den ger 170 hp. Det borde väl vara väl klent? Curt Gelin föreslog v8-275 HP.

http://www.blocket.se/stockholm/Nimbus_22_DC__Diesel_fran_2002_32989815.htm?ca=11&w=1&last=1

2. här har de också bytt 2008...vortec 315 hk...dvs mer 40 hk mer än fabriksmax...är det smart?

http://www.batborsen.se/motorbaatar-603/nimbus-22-dc-1017759

3. Inget bytt med relativt lågt pris...lilla motorn dvs 211 hk

http://www.blocket.se/goteborg/Nimbus_22_DC_1990__Fint_skick__ratt_pris__32489169.htm?ca=11&w=1&last=1 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blir svårt att jämföra Yamarinen med Nimbusen i annonserna du länkade till. Yamarinen blir väldigt liten så fort den kommer i vattnet jämfört med Nimbusarna och därmed även körkomforten då vikten med största sannolikhet skiljer en del. DC båtar är inte gjorde för krabbfiske dock, de är badbåtar som man är ute med när det är fint väder. Walkaround båtar gillar jag för de är funktionella och är bra som både badbåt, fiske, och transporter.

Skickar med en länk till lite alternativ:

http://www.blocket.se/goteborg/Nimbus_19_Nova_33354384.htm?ca=15&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/Finnmaster_6500_Walkaround_07_som_ny_32003914.htm?ca=15&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/Sea_Master_210_sport_Classic_32763781.htm?ca=15&w=1



Senast ändrad av Rolle85 | 21 april 2011 | 10:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle lämna Skagen i 13 m/s med fru och barn i nordlig vind, och fick välja båt är valet lätt skulle inte snegla på Yamarinen, i viken funkar 22 också med vattenskidor, men känns lite som helt skilda båtar även om pris/årsmodell/äldre kan hålla hand i hand pris nytt?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en 59HT men på ostkusten. Vi är jättenöjda och tycker den går bra. Men för ina behov och på västkusten så så låter faktiskt Nimbusen som ett bättre val. Den är ju en hel del större och tyngre samt har inombordare vilket ger lägre tyngdpunkt. Yamarinen är på inget sätt lämpad för fiske. Svårt att komma nära relingen, ingen självläns (svårt att spola av). mm. Det är en ren nöjes/badbåt som även funkar för transporter.

Det är väldigt olika båtar du väljer mellan? Det kanske finns ytterligare alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thundergood du graviterar i samma riktning som jag själv gjort dvs från 59 ht till dc22...med en bakomliggande fundering om det finns ett tredje bättre alternativ. Öppen för förslag...

Min målbild är...familj med 3 mindre barn (11,9,3) så viktigt att båten hanterar vågor och vind på västkustens öppnare vatten. Mest lek (vattenskidor, ring, wakeboard) ngn fisketur och så lite krabb/hummertinor. Vill dock gärna kunna stanna över natten om det är en ljummen sommarkväll och låta barn och fru (å hund) åka torra även i busväder.

PS har kikat på några dc22 or och instämmer i att det nog inte är så bra för krabbor/hummer/fiske.

PSS Såg just en blänkare om denna Cormate Sportmate 27...med obegränsade resurser kanske det vore just tredje vägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häromhelgen var det flytande båtmässa nere i Gottskär. Packade in fru och barn i bilen och ut å pröva. Testade Anytec dryga 6 meters, HR610CB och en amerikan i vitt läder.  HR var riktigt trevlig och uppskattades av alla, amerikansen riktig eländig och anytec potent men fel. Dock finns inget begagnat vad gäller HR´ s (ny båt i år) vilket ger norr 350 kkr med 115 hp. Annars vore den riktigt bra. Kanske lite i finaste laget för krabba men hade självläns och avtagbara dynor.

Efter denna inspirerande tur så har vi arbetat vidare på era spår om walkaround och tack vare era idoga input så har vi landat i en som vi tror prima kombination...Uttern 6402/s64. Stabil, snabb och hanterar slabb från både hund och fisk...å en snuttekoj om andan faller på.  Verkar vara mest 190 hp som sitter men har sett ngn 220 också ute. Såg gammal länk om lite hastighetsproblem annars verkar många nöjda. Ngn som fångat något annat...speak now or forever remain silent!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uttern blir du nog nöjd med. Har en bryggranne som har haft en i 10 år sedan första årsmodellen och är nöjd. Enda nackdelen och anledningen till att den skulle gå bort för oss  är att endast två sitter vindskyddat.

Annars är det i mitt tycke Utterns bästa båt någonsin. (vilket om man ska vara lite elak säger en del om Utterns utv avd eftersom båten har mer än 10 år på nacken nu..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...