jojosurf 4 Postad 18 April , 2011 När man tittar på något äldre båtarna så har de lite mer gulaktiga färg i vita lacken medan de alldeles nya modern båtarna är liksom helt vita. Är det för att äldre -70 talets båtarnas lack har åldrats eller ska det vara så för ögonens skull? blir ju annars jobbigt för ögonen när det är soligt på däcket om man inte har något teak på däcket. Vad för typ av kulör har de nya moderna segelbåtarna som ser så vita ut? /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 319 Postad 18 April , 2011 Det är olika vita kulörer, det går inte att säga att det är en på alla båtar. Det kan också vara olika på däck och överbyggnad. Men, ofta är kulören bruten åt något håll precis som du skriver. Så var det även på 70-talsbåtarna., även om det faktum att gelcoaten har förändrats med åren kan spela in. Jag lackade om min förra båt med Hempels kritvita 2-komp på skrovet, det blev kanonsnyggt - men på överbyggnaden hade jag nog valt något gråare eller gulare vit, just för bländrisken. Även Biltemas vita ser helt OK ut på skrov - om du är ute efter att lacka om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 18 April , 2011 Ja, jag ska lacka om och är lite osäker på vilken typ av vit- kulör jag ska ha på skrovet och däck. På däck, sittbrunnen ska jag sätta dit ISITEEK (teak av plast) så det kommer inte att blända så mycket tack vare teak. På ruff taket ska jag ha lite teak på sidorna och inte i mitten. Jag vet bara inte vilken vit kulör som är snyggt kontrast till teak på däck. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 April , 2011 Vitt är ju inte nån enhetlig färg. Det fick jag lära mig när jag jobbade som hoppilandkalle på färgan Ägir som gick mellan Gravarne och Smögen. Första året låg hon på slipen på Roparebacken när jag började och jag fick i uppdrag att måla salongstaket. Hämtade en spann med vit oljefärg och började måla. Under tiden jag målade blev färjan klar och sjösattets och kördes ner till sin ordinarie plats i Gravarne. Färgen jag fått på slipen räckte inte riktigt till, utan jag gick in på järnaffären och köpte en liter vit oljefärg. Döm om min förvåning när jag upptäckte att den vita oljefärgen jag köpt på järnafären var gulaktig jämfört med den blåaktiga vita oljefärgen jag fått på slipen. Nu spelade det ingen roll. Huvudsaken att det blev målat. Det var ingen som såg hur det såg ut, men än vi i besättningen, som nån enstaka gång lastade lite på salongstaket. Och så ett antal måsar - men det sket väl dom kanske både i och på. Sen ärväl min åsikt att det inte är så snyggt med riktigt kritvitt, utan det är snyggare om den vita färgen är bruten en aning åt något håll. Vilket - det är en smaksak. tommy Senast ändrad av toaen | 18 april 2011 | 19:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 18 April , 2011 Någon som vet vilken båt affär i Stockholms trakten där man kan se vit kulör med olika brytningar på båtar så man kan se och jämföra på platsen samt få veta vad det är för typ av kulör. Lite svårt att gå runt båtklubben och gissa vad det är för kulör. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 April , 2011 Om jag skulle måla nån av mina båtar idag skulle jag använda Double Coat från De IJssel som finns i 29 standardkulörer. Dessutom kan de blanda till den färg du önskar. Generalagenten fanns tidigare här hemma i Kungshamn, så därför är många båtar målade med den färgen. Färgen rullas på och lär sträcka sig när den härdar. De båtar jag sett målade med färgen, visar ett enastående resultat. Jag har själv målat ett par av mina båtar med internationals 2-k färg. Resultatet blev väl ok, men inte tillnärmelsevis lika bra som med Double Coat. Här hittar du en digital färkarta. http://de-ijssel-coatings.se/färgkarta På begäran kan de skicka en vanlig färgkarta enl. hemsidan. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 319 Postad 19 April , 2011 Oavsett vilken färgtillverkare du väljer att köra med är man hänvisad till fotografier eller pyttiga prover på typ 2 cm² för att avgöra lämplig kulör. Det funkar... sådär. Tips är att ta en katalog med en färgkarta och gå runt på uppläggningsplatsen eller i hamnen. När du ser en båt med snygg kulör tar du fram kartan och jämför vilken som ligger närmast. Vill du använda något annat än DoubleCoat kan du gå till vilken tillbehörsbutik som helst och be om en kulörkarta på just den färgen som säljs just där. För det mesta, i alla fall... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 19 April , 2011 Jag har redan haft kontakt med DoubleCoat och har redan deras produkter när det gäller förarbetet, grundfärg osv. men när det gäller slutliga lacken har jag inte valt ännu. Har läst att DoubleCoat får väldigt bra resultat. Jag ska nog be få hem en kulörkarta av dem så jag kan gå runt och jämföra, eller varför inte åka ända till Kungshamn och ta en titt där. Man är det tillåten att bara gå runt där? är det inte spärrad för allmänheten? /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 April , 2011 Nej Kungshamn är inte spärrad för allmänheten. Det märker vi några få veckor på sommaren, när alla badgäster kommer hit och mångdubblar befolkningen. Tidigare fanns generalagenten här. Det var en kille som ägt Kungshamns Marininredning och som han sålde till Arcona Yachts. Han har nog i det närmaste dragit sig tillbaka med ålderns rätt. Generalaggenturen för DoubelCoat har övergått till Hedbergs Industri i Västra Frölunda. En båt vars överbygge målades med DoubelCoat, vet jag var den ligger. En Fingal som tillhör en av mina kompisar. Ev vet jag var en annan segelbåt finns, som är målad med DoubelCoat - om den inte är såld. Rolf vet naturligtvis vilka ortsbor han sålt färgen till. Skulle misstänka att det finns ett antal båtar i Stokholmsområdet som är målade med färgen. Här hemma känner ju i princip alla alla. Så är det ju dock inte i de östra delarna - ni är för många. Du är hjärtigt väkommen hit. Vi ligger dock långt från all ära och redbarhet. ca 50 mil enkel resa från Stockholm. Jag var och tittade på en båt i Stockholm - ett plåtschabrak, som jag inte va fortsatt intreserad av efter att ha sett den. Men man håller ju god min i elakt spel. Säljarna va beredda att ta vad som helst i byte, bara man blev av med eländet. Tjejen skulle jobba i Götebborg veckan därpå och hon skulle komma upp till Kungshamn en dag efter jobbet. Jag tror att hon flög mellan Stockholm och Göteborg. Frågade henne om hon visste var Kungshamn låg. Det visste hon ju - På västkusten. Hon kom aldrig. Det går inte att åka buss tur och retur efter jobbet, kolla på en båt och komma tillbaka till Göteborg samma dag. Vi hade lite mailkontakt efteråt och hon frågade vad det var för fel på deras fina båt som de tänkt segla jorden runt med. Jag talade om min åsikt och gav henne ett generöst bud som var något styvt hälften av vad jag fick för min båt när jag senare sålde den. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 19 April , 2011 Ja, verkar som om det inte är så enkelt att komma dit. Jag tror att jag börjar med att fråga de på Hedbergs Industri och hör efter var i Stockholm det har målats med deras produkter till och börja :-) De på Hedbergs hade inga direkt mini burkar för provning utan deras minsta burk var på 1/2 liter och kostade runt 350 kr ngt. så det blir lite dyrt att få hem 2-3 burkar enbart för testning på ngt material. kanske en bit från en gammal trasig segelbåt från skroten. Vi får se hur jag gör. men det löser sig på ngt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 20 April , 2011 Förresten tack för hjälpen! :-) /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 April , 2011 Jag skulle nog bestämt mig för en standardkullör enligt färgkartan, dock inte kritvit. Dvs om du inte är konstnärligt lagd som en av mina arbetskompisars fru. Hon hade bestämt att man skulle måla huset, som delvis har mexistensfasad, med två nyanser av lila. Hur många gånger arbetskompisen fick gå tillbaka till färghandlaren, för att han skulle bryta om färgen och sedan hem och provmåla, vill jag låta vara osagt. Det var ett antal gånger innan frun blev nöjd. Det färdiga resultatet blev väldigt fint. Lite senare målade en granne om huset, även det i lila. I den familjen var det ingen som hade konstnärliga anlag. Den lila färgen som dom målade med såg fruktasvärd ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 20 April , 2011 Varning! Lacka inte däcket i vitt!!! Enormt jobbigt då ögat inte är byggt för att ha vitt strålande underifrån. Ta gulvitt eller liknande. Tips: Ta en vit kökslucka/dörr och lägg den på gräsmattan med solen lysande mot Dig. Tror du förstår vad jag menar då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 20 April , 2011 Att båtarna är vita på utställningar är inte konstigt. Ser ju rent ut samtidigt som de inte visas i solen. Dessutom så styr ju kvinnor mer nu för tiden vad gäller båtar och det är konstaterat att de faller mer för skinande vitt. Sen, ute i solen så är det ett rent he...te att ha vitt lysnade underifrån. Ingen slump att 70-talsbåtarna föredrog en vit färg med lite brytning. Då rådde sunda förnuftet...inte vad trendnissarana hittade på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 21 April , 2011 Inte vet jag om jag har konstnärligt i mig men jobbar man så mycket med båten så vill man undvika att måla omigen. däcket är ju inte precis platt. :-) En sak är klart är att jag ska inte ha kritvita på däcket men något brytning ska det vara efter er tips. Men vilken vet jag inte ännu. Nordpolvit, Renvit, Dimmvit, Off White, Gräddvit. Krämvit, Elfenbensvit. http://www.de-ijssel-coatings.se/färgkarta Usch vad många vit kulör det finns. någon av dom får det bli efter jag fått hem kulörkarta på posten. Man ska inte låta sig luras av laptop skärmen. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser