Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
UrbanA

Hål i skrovet, skall det vara där?

Rekommendera Poster

Hallå,

Nu närmar sig sjösättning med stormsteg, känner lite stress att hinna blir klar.

Fråga 1:
Jag har ett hål i skrovet på vår Maxim 26 enligt bilden.
Ser ut som det skall vara där men...
Kan det vara så att det skall sitta någon gummibit mot hålet. Det sitter två skruvar framför??

Skulle kunna vara fäste för någon typ av läpp som hållet vatten utanför men släpper ut när man kör.

Fråga 2:
Skall man måla drevet med bottenfärg, det är inte målat idag?

Fråga 3:
Får dessvärre inte igång min motor. Stratmotorn drar inte i gång.
Har gjort om instrumentpanelen samt sprungit omkring i motorrummet.
Finns det någon extra säkring dold någonstans. Det gick att starta genom att med en skruvmejsel sammankoppla polerna på startmotorn. Då gick startmotorn några varv, men sen dog hela strömdelen som kommer från startbatteriet. Batteriet har ström i sig.

Känner mig lite rådvill  !! ??

Tackar på förhand

post-10017156-1394236679,9043_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: Hålet är till för att tömma vattnet från sittbrunnen som har ett självlänssystem. Original sitter det ett litet gummi för hålet precis som du beskrev. Mitt hål har jag tätat eftersom min durk är ombyggd och inte självlänsande så fick jag ett torrt styvutrymme till.

2: Drevet/propellern bör inte målas med bottenfärg, vissa bottenfärger kan erodera sönder drevet beroende på vad färgen innehåller. Det finns speciell dervfärg som man kan använda.

3: Ditt startproblem kan inte jag hjälpa till med, förutom vanlig felsökning med att kolla att alla kablar sitter där de ska och att alla poler sitter vid startnyckeln.

Lycka till Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mattias,

Bra att Du bekräftade min teori med hålet, tillverkar en egen gummibit.

Motorn är nu i gång, lite fix med tändlåset. Kändes lite löjligt när en god vän kom på det men skönt att det inte var värre

Tack och bock igen.

Hoppas kunna bjuda tillbaka någon gång snart

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn startade väl i höstas? Då har den nog inte gått sönder under vintern.

En indikation på att du inte har ström i batteriet är att startmotorn bara gick några varv.

Ladda eller köp ett nytt batteri och gör ett nytt försök. 

Eller är det ändringen av instrumentpanelen som har framkallat felet? Då får du kolla ledningar, säkringar och att du får fram spänning till solenoiden (startreläet). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...