Stephan_D 73 Postad 29 Mars , 2011 Sedan förra sommaren har vi blivit med en Volvo Penta D6, härlig motor även om hjärtat klappar litet extra för Yanmar... Nåväl, generatorn är seg på att börja ladda när man startat motorn, man måste varva upp till närmare 2000 varv innan generatorn slår till, sedan laddar den jättebra hela tiden, det känns inte bra att varva upp en kall motor så mycket. Sitter felet i generatorn, eller vart ska man leta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Mars , 2011 Har hört att laddningslampan är med i sammanhanget. Den ger lite ström till magnetiseringen innan generatorn får ström från sig själv. En kraftigare laddningslampa kanske kan ge snabbare generatorstart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 Mars , 2011 Håller med forgus, men en laddningslampa bör vara anpassad till laddningskretsen, men prova genom att starta motorn och kortslut lampan direkt efter start och se om den börjar ladda direkt, men det är inge fara att dra upp den i 2000 varv ganska snabbt efter start heller, men å andra sidan så vad gör det om den inte laddar dom första minutrarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 16 Maj , 2011 Problemet är löst, tydligen inte helt ovanligt på Volvo Penta D6. Det var ett litet motstånd som sitter på kabeln som ger styrström till generatorn, det hade slutat släppa igenom ström över huvud taget. Lätt åtgärdat att felsöka och byta det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser