Skoter 50 Postad 26 Mars , 2011 Detta hände i Norge kan det också hända i Sverige? http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=605605&cat=6027 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slutlekt 0 Postad 26 Mars , 2011 Hade jag ägt en av de båtarna skulle jag flugit i taket av förbannelse. Jag vet inte vad jag hade gjort om jag förlorat min båt på det sättet men snäll had ejag inte varit mot ägarna. Tror inget sådant skulle gå med svensk lag, men vem vet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 26 Mars , 2011 Vad som hänt är att företaget har sålt båtarna, men inte registrerat dem på köparen. Eftersom båtar inte är registreringspliktiga i sverige kan det inte hända här. Däremot kan det hända om du köper en bil och den inte står skriven på dig. Har du kvitto och tagit båten i besittning så är du hyggligt skyddad vid en konkurs. Men om du inte tagit den i besittning, dvs att den står kvar på båtfirman, så kan du förlora den vid en konkurs även om du betalt den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 27 Mars , 2011 Detta har inte med den registrering herrarna tänker på utan pantsättning av båtarna i sig. Det är ingen registreringsplikt i Norge heller för båtar upp till en viss storlek. Detta handlar om att om man köper t ex en båt med själva båten som säkerhet så pantsättes den i ett register. Här har leverantören finansierat sig själv genom att pantsätta båtarna, lite ovanligt MEN köparna kunde med en enkel sökning i Brønnøysundregistrene sett problemet. Det är något man normalt gör som köpare MEN det ovanliga är att det normalt inte är någon pantsättning vid nyköp/förstagångsköp Vad händer i Sverige om man köper en båt som är finansierad 100% hos en bank av föregående ägare och inte kollar upp det. Banken äger väl båten? Senast ändrad av sdk780 | 27 mars 2011 | 13:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 27 Mars , 2011 Hur kollar man upp om båten är pantskriven i Sverige? Finns det något liknande register här i Sverige som detta: http://www.brreg.no/reg.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 29 Mars , 2011 Rent juridiskt är det väl vanligast att köparen får en paragraf som i stort sett säger - att OM det nu är så att båten är pantskriven eller häftar i skuld på något sätt så är det säljaren som står för det. Men i den petiga juridiska världen är det förstås viktigt med de exakta formuleringarna... som till slut avgörs först i domstol. Av det följer att det är viktigt att kolla upp sådant här... om man kan. Jag hade själv en båt på 80-talet som till stor del ägdes av ett finansbolag. När jag sålde så stod bara en paragraf att säljaren skulle lösa ev skulder. Det gjorde jag givetvis och finansbolaget var fullt informerat... då jag skulle köpa en större båt direkt. Men frågade köparen överhuvudtaget? Kommer inte ihåg faktiskt. I ett bilregister så skrivs ev pantsättning / leasing in. Men vi har väl inget båtregister ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser