Gå till innehåll
torsdag 05 mars 2026
Stefan_T

Att byta en Albin O41 mot en diesel

Rekommendera Poster

Hej, Jag har en Petterssonbåt 7.4x1,8m med en trött gammal Albin O41 i, från 1964. Motorn fungerar förvisso men rosten äter upp den sakta men säkert. O41an är en 2,0l-motor på 4-cylindrar och 18hk. Max varvtalet ligger på 1600v/min. Att leta efter en ny bensinmotor är bara att glömma. 

Jag letar nu efter den dieselmotor som går tystast, om nu någon går tyst! Är det någon som vet vilken diesel som är tystare än den andra? Är en 2-cylindrig diesel tystare än en 3-cylindrig eller är det tvärt om?/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inför mitt motorbyte förra våren så var jag ute på nätet och sökte på motorbyte i olika varianter och hittade väldigt mycket information, men det som framförallt gav mest det var alla hemsidor och skilldringar av personers upplevelser efter bytet. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du ha en mycket tyst diesel är Lombardini ett bra val. Den är en modern konstruktion och går mycket jämnt. Om du sätter AquaDrive på utgående propelleraxel och motorn på mjuka kuddar och lite ljuddämpande matta runt om i motorrummet så kan du stå på kajen och inte höra att motorn är i gång. Det blir helt vibrationsfri gång.

En större variant av Lombardini visas på http://www.youtube.com/watch?v=t-nPOAhZIlw

Olika storlekar på Lombardini hittar du på http://www.lombardinimarine.it/prodotti.aspx?type=mtr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga vibrationer heller när du är ute och går?

Yanmar är absolut ingen dålig motor heller men den kostar några kr till, jämfört med en Lombardini

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall Googla lite på en Lombardini.  En AquaDrive blir det säkert även om  Albin idag är monterad direkt på motorbedden. En renoverad diesel skulle säkert fungera den skall vara tyst. Anal hk som skall till är säkert inte fler än 20-25 och om jag då väljer en diesel på 25-27 hk så slipper jag köra den på fullgas och då borde förutsättningarna för tyst gång bli större. Glöm nu inte att jag står precis brevid motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm ... albin O41 anges ha 24 SAE hästar vid 1600 RPM enligt tabellen:
http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/Tekniska_data_Bensinmotorer.pdf

Om du utgår ifrån dina antagna 18 hk och väljer 25-27 SAE Hk diesel så kanske skillnaden blir mindre än du tror? Eller är måhända SAE-måttet helt föråldrat numera?

(O411:an i tabellen är f.ö. i princip samma motor men har hela 42 Hk vid 2500 RPM, den har större ventiler och bättrad andning. Tyvärr sitter ju sidventilerna i motorblocket så din gamla går ändå inte att trimma upp med 411:a delar, om nu såna hade funnits tillgängliga nånstans. Annars kan ju en färskvattenkylning stoppa rostandet.)
Edit: O-411:an verkar iofs ha större oljetråg också, 5 liter olja.

Mvh Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 22 mars 2011 | 12:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är avsevärd skillnad på en väldigt gammal besinmotor, på 18 eller 24 hk och en modern diesel på 27 hk. Man kan nästan räkna med dubbla styrkan då man har ett helt annat vridmoment. Man får en helt annan styrka och driv genom vattnet helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paliswe:
Sant, dieslar har välkänt gott bottendrag och jämnare varv/effekt-kurva jämfört med bensinare.
Ifrågasätter egentligen inte alls byte till diesel, men just i fallet toppeffekt (oavsett varvtal mm) spelar väl inte effektkurvans jämnhet någon roll för denna? Om man som frågeställaren tydligen har kört sin albin på full effekt och ändå inte är riktigt nöjd, så ligger väl bristen just i toppeffekten, och då blir väl frågan vilken toppeffekt som albinmotorn faktiskt presterar intressant som jämförelseobjekt vid val av ny motor.

18 hästar av nominellt 24 kan nog vara en mycket rimlig gissning för en sliten albin från 64, svårt att avgöra. Ville med mitt förra inlägg bara klargöra att denna distinktion, alltså att gissat effektavdrag pga albinmotorns ålder&skick bör utgå från 24, och inte 18 nominella kusar. Nåt sånt ... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Myten om det magiska vridmomentet i dieslar verkar alldrig dö, det är effekten som driver båten frammåt. En Albin som bara varvar 1600 har dessutom högre vridmoment än en modern diesel med samma effekt, eftersom dom moderna motorerna varvar mer. Lombardinis 30hk maskin varvar 3600 vilket ger 58,6Nm på topp medans albin har 101Nm vid 1600 varv. Vilken motor ger då driv och styrka genom vattnet?

Den upplevda skillnaden mellan gamla och nya motorer handlar nog mer om att den gamla motorn tappat mer i effekt än man tror, det är inte orimligt att halva effekten gått förlorad om allt är slitet och ojusterat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är olika karakteristik för bensin- resp dieselmotor. En diesel ger sitt högsta vridmoment över ett stort varvtalsområde medan en bensinare har en peak nånstans mitt på sitt vartalsområde och är ganska svag i övriga varvtal.  Lombardinin ger 60 Nm vid 1200 varv och 65 NM vid 2200. Vid 3600 varv ger den 57 Nm. Dvs det finns ork från nästan botten hela vägen upp.

Frågan är då vad Albin ger vid 1200 varv och vad är toppvarvet O41:an? Vilket vrid lämnar den vid toppvarv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är olika karakteristik för bensin- resp dieselmotor. En diesel ger sitt högsta vridmoment över ett stort varvtalsområde medan en bensinare har en peak nånstans mitt på sitt vartalsområde och är ganska svag i övriga varvtal.  Lombardinin ger 60 Nm vid 1200 varv och 65 NM vid 2200. Vid 3600 varv ger den 57 Nm. Dvs det finns ork från nästan botten hela vägen upp.

Frågan är då vad Albin ger vid 1200 varv och vad är toppvarvet O41:an? Vilket vrid lämnar den vid toppvarv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paliswe:
Angående maxeffekten relativt motorvarvtalet så är nog inte lågvarviga fyrtakts-bensinare så där jättemycket annorlunda än dieslar?
(Däremot ettriga tvåtaktare, typ den rätt livsfarliga 50-tals moppemotorn på Silverpilen, klar ketchupeffekt. Dvs först ingenting, sen ingenting annat långtråkigt bhööö, slutligen plötligt&farligt överraskande stegring på bakhjulet, nåt sånt.)

Skillnaden diesel/bensin-lågvarvare finns nog förvisso och bör beaktas vid ny-motorval.
Har letat litet efter effekt/varvtal-kurvor (eller vrid/varvtal) för O41:an, tyvärr utan resultat.
Men jag har ju själv sas en 1/4-dels O41:a (dvs en O11:a) och kan intyga att den inte har nån uttalad silverpils-effekt enligt ovan.
Har ju ställbar propeller-stigning (läs steglös växellåda) samt en allmänt klen motor för min båttyp. Kort sagt; hade O11:an haft en uttalad effekt-peak nånstans på varvtals-skalan så hade jag nog mao upptäckt detta efter 30 år med samma klena båt/motor-utförande.

Själv skulle jag i frågeställarens fall helt enkelt antagit konstant vridmoment över hela varvtalsskalan för O41:an, och eftersom 1200 RPM är 75% av 1600, så kan en rimlig överslagsgissning ge runt (lite över antagligen, pga svag kutryggig effekt/varvtals-kurva) 75% av nominella 24 SAE-hästar vid 1600RPM just vid 1200 RPM.

Dvs uteffekten är drygt 18 SAE-hästar för en  O41:a i nyskick vid 1200 RPM, om jag får avgöra. ;) Uppgivet toppvarv f.ö. 1600 RPM.

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 25 mars 2011 | 16:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade en någorlunda matnyttig uppgift i PDF-instruktionsboken över albins alla O-motorer...
http://www.albinmotor.com/AlbinMotor/pdf/O11_O21_inst_swe.pdf
Bildens 9,25 kpm vid 1300 RPM motsvarar enligt miniräknaren 90,7 Nm vid 21,66 varv per sekund (RPS).

Vidare mattetrassel gråtonat överhoppbart för ev allergiker:
Omräkningen behövs för att passa in enligt SI-systemet i den generella formeln för mekanisk axeleffekt som lyder: P = st.omega x M
P=motoreffekt (watt), st.omega=vinkelhastighet* (radianer/sek) och M=vridmoment (Nm). Blir då;    
((vinkelhastigheten stora omega alltid lika med 2 x pi x frekvensen, dvs här 2 x pi x RPS. I siffror då här; 2 x 3,1416 x 21,66 = 136,13 radianer/sekund.))
Alltså: P = st.omega x M ... ger i siffror 12347 watt=136,13 rad/sek x 90,7 Newtonmeter. Omräknat till hästkrafter enligt min miniräknares inbyggda faktor då 16,56 hästkrafter.

Min tidigare 18 hk/1200 RPM-gissning kommer tydligen på skam rätt rejält :(
Tydligen bara 16,5 SAE-hästar vid hela 1300 RPM för en nyskicks-O41motor, om jag räknat rätt (kolla gärna nuffrorna). Naturligtvis ännu mindre då vid 1200 RPM.  

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 25 mars 2011 | 21:27

post-10006646-1394236663,0175_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En faktor som inte har med varken bensin eller diesel att göra är propellern. Om propellern är 40-50 år gammal kan man på goda grunder anta att den inte är så effektiv som moderna propellrar är, oavsett om den är en fast eller ställbar. En båt, som jag mekat med (Cornish Crabber), hade en gammal engelsk propeller från 70-talet som mera kastade vattnet åt sidan än att trycka det bakåt. Där har vi nu satt in en ny propeller och axel och det ska bli intressant att ta del av provturerna när båten kommer i havet.

Byter man motor byter man troligtvis även propeller och då får man två nya delar som båda kan bidra till att ge bättre skjuts i den gamla Pettersson-båten. Fungerar Albin O41 så kanske ett propellerbyte skulle kunna ge nytt liv åt den gamla damen.

Senast ändrad av Paliswe | 26 mars 2011 | 17:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...