Gå till innehåll
fredag 10 juli 2026
gladius

Lösfotat eller replik?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har många projekt i huvudet och ett är att förändra och förbättra mitt segel. Jag tänker fixa till det så jag kan hala och hissa seglet från sittbrunnen, dvs dra fallet till sittbrunnen. För att klara det behöver jag sätta dit segeltravare istället för replik i seglet. Det projektet har jag nog ganska klart för mig hur jag ska göra men nu funderar jag på om jag samtidigt ska ändra segelingfästningen i bommen. Nu är det replik även i bommen men jag har förstått att man nu förtiden ganska ofta använder lösfotat segelinfästning i bommen. Är det värt att ändra till lösfotat i bommen på en gammal liten segelbåt (Alacrity 19) med ganska mediokra seglingsegenskaper? Fördelar vs nackdelar?

Tacksam för alla råd, tips och kunskapshöjande kommentarer  Thomas S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skynda dig till båtmässan, där har du alla segelmakare samlade under ett tak och du kommer att få alla råd du behöver.

Om Stockholm är avlägset så ta kontakt med segelmakarn via mail eller telefon, de var (i alla fall i höstas när de kanske inte hade så mycket att göra) mycket hjälpsamma mot mig när jag hade samma fråga ang. min Comfort 32:a.

Det de sa till mig var att jag bör välja lösfotat då det ger mera trimningsmöjligheter och att jag kunde behålla den bom jag hade som är gjord för replik. Om du har en mediokra seglingsegenskaper kanske egenskaperna kan förbättras lite med nytt lösfotat storsegel.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha seglat med rullstor några år har jag svårt att förstå varför man inte alltid använder lösfotat. Den yta av seglet som ligger närmast bommen ger inte nån kraft i färdriktningen utan snarare en kraft neråt, eller blir det uppåt?

Seglet står lika snyggt som ett försegel med lösfotat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...