Gå till innehåll
tisdag 06 januari 2026
Ricky-rich

Seriekoppla och parallellkoppla batterier?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett 24-volts elsystem i min båt bestående av två seriekopplade 12-volts batterier.

Nu är det så att jag även har en del 12-voltsutrustning i båten. Vilka är inkopplade på ett av batterierna.

Nu till min fråga, kan jag parallellkoppla mina båda batterier för att få fler amperetimmar på 12-voltssidan? Alltså parallellkoppla mina redan seriekopplade batterier?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan absolut inte seriekoppla och parallellkoppla samtidigt. Då blir det garanterat kortslutning och det smäller.

Du får fortsätta ta ut 12V från ett batteri, eller göra en omkopplare som kan skifta över, men den måste bryta bort det ena batteriet innan den ansluter det andra. Observera att en sådan omkopplare måste flytta minus också från det ena till det andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med enbart existerande 2 batterier?  Nix. Fysiskt omöjligt. (Jämför lyfta sig själv i håret.)

Möjligen kan man skaffa ett batteri till och parallellkoppla det till det batteri som sköter 12V delen för att öka kapaciteten på 12V.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för informationen, hade en känsla av att jag var ute på tunn is med min ide´ .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...