Berra2 0 Postad 15 Januari , 2011 Eftersom storskotsskenan på min båt är ungefär 1 1/2 meter framför ratten och jag ibland seglar ensam eller med liten besättning har jag börjat fundera på det som heter tysk skotning. Alltså att skotet går fram till masten och sedan tillbaks till vinschar långt bak, lätta att nå för rorsman. Någon som prövat o kan delge oss andra sina erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Per123 0 Postad 15 Januari , 2011 Hejsan, Jag har dessvärre inte provat (än) men däremot har jag funderat en hel del kring den här typen av skotning. Vår båt har rorkult så vi har inte samma orsak, men jag kan ibland tycka att det är lite knöligt med skotningen och speciellt att flytta ledvagnen om man är många i sittbrunnen. Tydligare blir stöket om man har gäster som kanske inte är så seglingsvana. Vid dessa tillfällen har jag tänkt att det vore bra med skotningen på taket så att sittbrunnen fungerade bättre rent socialt. Den lösningen jag hade i åtanke är presenterad i senaste Båtnytt (nr: 1, 2011) på Bavarian som de testar. Jag tror den lösningen fungerar på Conqubinen. Med hjälp av några kraftiga fästöglor t.ex. på var sida om luckgaraget som man fäster blocken i, och gör i övrigt som på Bavarian. En annan sak som förvisso är utanför ämnet men som avsevärt förbättrat vid ensamsegling är tvåväxlad storskotstalja. Man kan hantera skotningen med ena handen och det behövs inte så mycket råstyrka. Mvh // Per Senast ändrad av Per123 | 15 januari 2011 | 21:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 24 Januari , 2011 Jag har inte primärt något behov av att få bort skenan från sittbrunnen. Det har funkat bra hittills, det verkar dessutom krångligt med nya fästen på bommen för skotet. Det viktiga för mig är att från styrplatsen nå storskotet, det är väldigt långt nu. Ser därför stora fördelar med tysk skotning. Ser också några nackdelar som jag gärna tar emot synpunkter på: 1. Det behövs troligen två nya vinschar vilket gör det trängre på sittbrunnssargen. 2. Att skotet blir lättillgängligare för rorsman gör det något mindre tillgängligt för övriga - mer passiv besättning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser