Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
krenr09

Glapp i alpha on gen2 underhus?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har demonterat mitt drev för byte av vatttenpump. När jag tog bort den gamla impellern upptäckte jag att den har läckt lite olja vid packboxen som sitter i plastdetaljen under pumpen. Jag lossade denna plastdetaljen och upptäckte nu att drivaxeln glappar i höjdled och även i sidled. Ska det vara så? jag har plockat isär hela underhuset för att byta alla packboxar och tätningar. Vad jag ser verkar det inte finnas något mer än dreven som hållet upp axeln mot lagret. Både dreven och lagrena verkar vara i god kondition.

Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt i sin ordning. Ska vara så. När motorn driver runt trycks axeln uppåt och kommer då i rätt läge/höjd mot det koniska lagret. Oljeläckaget du har är ett standardfel på gen II och beror på att packboxarna monterats utan eller med för dåligt med loctite så använd det när du pressar in nya packboxar i plasthuset. Tänk också på att inte skjuta de nya packboxarna över uttaget för drivkilen för impellern för då går dom sönder. Vassa kanter där. Tejpa axeln i varv nerifrån och upp över uttaget. Gärna hela vägen upp och olja in den så kommer det fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra! Jag misstänkte nästan att det måste vara så. Nu får drevet iallafall en grundlig inspektion och alla nya tätningar i underhuset vilket ju alldrig är fel:)

Mvh kim



Senast ändrad av krenr09 | 03 januari 2011 | 19:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man tolka svaret såsom att drevet kan dricka lite olja, helt normalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Försvinner oljan så läcker det nånstans. Brukar synas tydligt i vattnet bakom båten. En droppe olja ger tydliga spår i vattnet.  Och det är inte ok speciellt inte på gen I drev utan oljebehållare eftersom överhuset då går torrt till slut och skär.  Har man ett gen II som har drevoljebehållare i motorrummet så är det däremot normalt att oljan i burken sjunker lite i början av säsongen om man bytt oljan. Det beror på att drevet bara fylls upp till övre nivåpluggen vid oljebyte och utrymmet upp till drevets lock fylls sen sakta upp de första timmarna när man börjar köra. Men det ska stabilisera sej sen. Ett bra sätt är att fylla drevoljeburken ända upp till locket efter oljebyte. Då brukar det hamna ungefär mellan nivåstrecken efter en tids körning. Åtminstone behöver man inte fylla på så många gånger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...