Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
peppe227

hjälp! angående igensatt varmvattenberedare

Rekommendera Poster

jag har en mag 350 med sjövattenkylt systen och en varmvattenberedare som är kopplad till 110v samt till in & utgång till motorns kylsystem.

grejen är nu att själva slingan i beredaren är igensatt (ärjad) tänkte ej köpa ny utan endast andvända när landströmmen är på. kan nu någon svara hur kylningen kunnat fungera normalt i motorn? när det är stopp i systemet om ni förstår!? ska jag koppla bort båda slangarna från beredaren och montera ihop dom med ett rör och slangklämma så vattnet kan sirkulera tillbaka i motorn? och i så fall hur har det funkat innan (har aldrig kokat). snälla hjälp så jag vet tänkte fixa det i vinter. tycker ni det är värt att köpa ny bara för att få funktionen värme från motorn? själv tycker jag att man andvänder den mest i hamn och i naturhamn några dagar så funkar den ju ändå inte pga kall motor. hoppas på svar tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en intressant fråga -  för jag tror att i takt med den allmänna standardförbättringen i våra båtar så blir det fler och fler som vill koppla in varmvattenberedare? Det märks om inte annat på den frenesi som landström debatteras och där man varnar för att vv-beredaren kan orsaka korrosion?

När det gäller din motor så vet jag inget. Som seglare så har jag bara haft små dieslar...
Men jag vet att väldigt många hyfsat moderna motorer har ett uttag någonstans där man kan ta ut kylarvattan för att kunna cirkulera detta till gångvärmare och till varmvattenberedare.

Du frågar hur det kan funka om den kretsen är igensatt? Jag tror det är så här - hela motorns kylning går inte denna väg utan man tar ut bara en liten del. Just av det skälet att en störning i det externa systemet inte ska äventyra kylning i hela motorn. Då kan det vara så i din motor också?

Sedan håller jag själv på att koppla in en extern kylvattenkrets av skälet att kunna få gångvärme? Så jag tycker det vore synd om du skippar det, köra båt på höst och vår när det är kallt är smutt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör inte vara något problem om det är stopp i beredaren. I äldre bilar stänger man av varmvattnet från motorn till värmaren när värme inte behövs.

post-571-1394236561,5996_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara en del av motorns kylvatten som går genom vv-beredarn. Jag skulle låta slangarna vara om du inte har nåt problem med dem. Ta det när du byter beredare nästa gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade försökt rensa slingan, betvivlar att den är helt fylld med ärg, tror mera att det är kalkavlagringar som löses av ättiksyra, eller så kan du lämna den till någon som renoverar bilkylare för att få hjälp med rensningen, om det nu finns någon kylarrenoverare kvar.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...