gladius 26 Postad 12 November , 2010 Hello sailboat lovers! Jag måste bara fråga för jag fattar ingenting. I dag besökte jag båtmässan. Jag kollade in Campus 650 båten och såg till min förvåning att den inte hade några vantskruvar. Efter att precis har studerat Seldéns utmärkta skrift över hur man spänner maststagen med tumstocksmetod och trimmar och har sig och på mm ska justera in wirens brottlast till 15 % undrar jag hur detta ska kunna göras när man spänner maststaget med en repstump? Eller kan det vara så att på små båtar är det inte så noga? Själv är jag nybliven ägare till en 19 fots Alacrity och hade sett fram emot att spänna masten med tumstocksmetoden men det kanske bara är onödigt jobb för mig och min lilla båt. Frågar Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 November , 2010 Jag har ingen koll på vare sig campusen eller din båt, men det var nog ingen repstump enligt min definition. Misstänker att det var en akterstagsträckare. Dvs en talja med en viss utväxling. Synd att jag inte kom på båtmässan så jag kunde kolla. Du har ingen bild? lhttp://thallatha.blogspot.com/2010/08/akterstagsstrackare.html tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 13 November , 2010 Hej Tommy! Tyvärr har jag ingen bild. Att kalla vantskruvsersättarna för repstump var en smula överdrivet men faktum är att det var inget block eller annan spänningsanording för toppvanten eller undervanten. Akterstaget däremot kunde spännas om jag minns rätt. Toppvantens och undervantens wire var infäst i rösjärnen med ett rep eller lina som bara var fastknuten (vilken knop kunde jag inte se, har ännu inte gått kursen) och hur man ska kunna justera denna så exakt som jag trodde var nödvändigt är för mig en gåta. mvh Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 November , 2010 Det finns mycket underligt i denna världen. Dom kanske hade glömt vantskruvarna hemma och när dom skulle rigga följde de Cajsa Wargs slogan; man tager vad man haver. Det fick ju i alla fall masten att stå rätt upp. Vet inte vad du har för rigg. Jag har allyid ( åtminstone sen efter höststormen 1969) haft Matheadriggade båtar. Förstaget går till masttoppen. På en sån rigg rekomenderas det ju att toppvanten skall spännas 15% av vajerns brotthålfasthet. Förstaget 20% och upp till 40% tex på kryss. Har du en partialrigg - förstaget sitter infäst en bit ner från masttoppen - och svepta spridare talar man om upp till 25 % i toppvanten. Det är ju de som spänner upp förstaget. Akterstaget kan spännas max 20% enl Seldens anvisningar. Du reglerar ju mastböjen med akterstaget och det är ju i så fall lämpligt med nån forma av akterstagsträckare. Har man rulle kan man ju inte mäta på förstaget. Om man spänner akterstaget 15% på en normal rigg får man ca 20% i förstagert. De här värdena utgör inte en föraktlig kraft och det är lätt att trycka ner däcket en bit om masten står på däck och det är dålig maststöttning. Sen kanske man inte skall överdriva inspänningen, men man vill ju inte ha för mycket zagg i förstagert - åtminstone inte på kryss. Det är också risk för ökat slitage om riggen är för dåligt ansatt. En annan mycket viktig sak är togles mellan röstjärnen och vantskruven för att undvika brytpåkänningar. thallatha.blogspot.com/2010/04/mast-riggtrim-hos-sxk.html tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 13 November , 2010 Du tror inte att pga att underlätta riggningen inomhus att dom bara låtit bli vantskruvarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 November , 2010 I det här testet av den nyare 6-6:an ses en knopvariant. Har nog inget riktigt namn, kanske trasselknop kan passa? (sid 46) ... http://www.toppfritid.no/baat/baatogmotor/sailfun/tester/Campus 6 6_Sailart 20_0703.pdf Majoriteten har nog satt dit vantskruv, antyds i en del foruminlägg. Förenklar ju masttrimmet. Förr fanns s.k. vantnålar, för snabb och lätt justering. Ganska fiffig grej ... (skriv vantnål i sökrutan)http://nn.wikipedia.org/wiki/VantnÃ¥l Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 14 november 2010 | 15:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 November , 2010 Länken i förra inlägget www.toppfritid.no/baat/baatogmotor/sailfun/tester/Campus 6 6_Sailart 20_0703.pdf gav ju svar på frågan ang. repstumpen på sidan 46. Det var snålhet från tillverkarens sida. Man sparade några hundralappar genom att leverera med ett par rep. När sen köparen kommer på att han behöver ha vantskruvarm kommer dessa att kosta mer än dubbelt så mycket för köparen än vad det hade gjort för varvet. Snålheten bedrar ofta visheten. Thomas-1 skrev I det här testet av den nyare 6-6:an ses en knopvariant. Har nog inget riktigt namn, kanske trasselknop kan passa? Nån Trasselknop är det inte frågan om. Det är den enda knopen man egentligen behöver kunna. Halvslag. Gör man två får man ett dubbelt halvslag. Sen finns det en massa varianter. På bilden syns att man har gjort en enkel talja genom att trä repet ett antal gånger genom röstjärnsbygeln och kausen. Så gör man ju ofta (åtminstone jag) när man vill lösa ett akut problem. Sen sträcker man repen efter hand och fäster det hela med ett antal halvslag. Samma prinsip som de gamla jungfrurna som man hade i de gamla båtarnas riggar. Att det skulle bli nån speciellt bra och kontrollerad inspänning är nog mycket tveksamt. Även inpressningarna av kauserna med Taluriter ser ju ganska billigt och budget ut. I dag finns det ju andra grejer. Om man monterar vantskruvar och snabbt vill kunna spänna och slacka vantskruvarna kan man ju sätta på en sådana här på varje vantskruv. www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=267&artname= Om man spänner upp riggen kan man ju sätta ett märke över och under mittendelen på vantskruven, så fär man ungefär samma inspänning varje gång. Bilden visar hur jag gjort för att jag skall få rätt inspänning på akterstaget med akterstagsträckaren. Min rigg är så udda att jag måste ha 30% av vajerns brotthålfathet i akterstaget för att få 15% i för och kuttertaget. Något i minsta laget, men det var dit jag kunde komma på ett rimligt vis. Den höga inspänningen i akterstaget vill jag ju inte ha ståendes alltid. Det frestar ju på både rigg och båt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser