Gå till innehåll
fredag 10 oktober 2025
Micke9000

Sense från generator till batteri

Rekommendera Poster

Hej på Er.

Har sökt runt lite på forumet men inte riktigt hittat svaret på min undran.

Att sense från generatorn skall kopplas till på batteriet är självklart, men vilket batteri?

Mina förbrukningsbatterier är längre bort och med lite klenare kablar än till det jag kallar start kretsen.

Jag kör med manuell huvudströmbrytare 1, 2, 1 2, OFF varianten.

Oftast när jag lämnar hamnen kör jag på 1 2. När jag kommer fram till destinationen vrider jag om till 1, vilket är min förbrukarbank.

När jag sedan reser hem efter ett par dagar så slår jag sällan om huvudbrytaren utan jag kör och laddar endast förbrukarbanken på vägen hem.

Borde jag då inte sätta sense från generatorn på förbrukarbanken?

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har avkänningen på förbrukningsbanken. Det är där strömmen tas och dit laddningen ska i första hand. Startbatteriet klarar sig alltid och får i stort sett samma spänning. Överladdning av batterier är en myt. Batterier ska koka för att blysulfaten inte ska förstöra batterierna. Då måste spänningen upp över 14V, helst lite mer.

Överladdning kan indikeras av att batterivatten måste fyllas på ett par tre ggr per säsong. Vi har kört 200 timmar i sommar till stor del med 14,7V och endast nån cell behövde lite komplettering med vatten nu på hösten vid kontroll.

Har du lust att ordna lite högre spänning har du möjligheter till det med senseledningen. En diod i serie ger spänningsfall på 0,5-0,7V (beroende på diod) så generatorn känner en lägre spänning och höjer 0,5-0,7V. 14V kan bli 14,7 och ge lite snabbare laddning. Bra vid kortare motorgång. Med en strömbrytare kan man växla mellan normal och hög laddning. Ger c:a 30-40% högre laddning med 14,7V mot 14,1V.

Bra med avkänning när man har diodseparering eller klena kablar. Spänningen blir ändå den rätta vid batteriet.

Du som har en klen gul ledare som sitter på utgående plus på generatorn. Sätt den gula på förbrukningsbanken så slipper du fundera på hur mycket koppar du har. Se till att ha rena kontaktytor bara så det inte börjar osa hett nånstans. Generatorn kompenserar spänningsfallen så det kan bli ordentligt varmt om någon kontaktpunkt är glapp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket intressant information detta.

Då kommer jag så klart sätta sense på förbrukningen.

Menar du en traditionell lysdiod i serie med sense ledningen alltså?

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, en vanlig diod som klarar nån Ampere. Den ska sättas med pilen mot generatorn, i s.k framriktningen. Du ska då kunna mäta batterispänningen på förbrukningsbanken framme vid generatorn minus diodens framspänningsfall. Det blir alltså c:a 12,2V med full bank. Vänder du dioden fel får du ingen spänning när du mäter vid generatorn på senseledaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...