jojosurf 4 Postad 10 November , 2010 Var hittar man det? kostar 39 kr hos Q8 för tom 5 liters dunk. lite sjukt dyrt när mn behöver 10 st. tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 November , 2010 Jag kollade i plaståtervinningen på statoil för ett par år sedan och fick ihop 12 st tomma spolarvätskedunkar på direkten, ett litet tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 10 November , 2010 Skall du ha bränsle i, eller bara sträcka presenningen? Kan rekommendera skolköket annars, de har alltid en massa tomma 5, 10 liter hinkar och ibland även dunkar bland plastavfallet. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 10 November , 2010 Har faktiskt använt cementplattor till en tidigare båt (för att sträcka pressen). 25kr/sty väger 12 eller 14kg, minns inte exakt. Borrade hål med slagborr och fäste linan. Inget besvär med glykol i dunkarna, nedbrytning pga solljus etc. Går väl att fästa linor från 2 öljetter till varje cementplatta om man tycker att det blir för tungt och pressen är av sämre kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojosurf 4 Postad 10 November , 2010 Bra tips jag fick här! Först tänkte jag ta den där cementplattorna eftersom jag har 5 st men jag tror inte jag vågar det eftersom ifall det skulle hända att det kommer ngt kastvind eller något liknand så att presenngen lyfter och plattorna följer med och då kan det vålla skador på båten och även andras men det gör inte 5-10 liters dunkar på samma sätt så jag satsar på 5-10 liters dunkar. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 11 November , 2010 Visst finns den risken men jag råkade aldrig ut för det. Cementplattor är tunga :-) Jag knöt mina så att de precis gick fria från marken. Har sett folk som har kört med korta bitar av järnvägsräls också. Faktum är att det ligger 100-tals båtar vinterupplagda vid min båtklubb och majoriteten av de pressar jag har sett avblåsta (sönderslitna pressar oräknade) genom åren har varit de som haft dunkar som tyngder. Hoppas nu att dina 5l dunkar inte blir för lätta, kanske är 10l att föredra ? Lycka till iaf ! Senast ändrad av silviasurfarn | 11 november 2010 | 18:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 11 November , 2010 Silviasurfarn skrev bl.a. : ...Jag knöt mina så att de precis gick fria från marken Mja, själv gör rätt lika men kanske ändå tvärtom, dvs knyter så att tyngderna precis vilar på marken. Tyngdbelastningen på båten, liksom vikternas benägenhet att börja gunga i storm, minskas då rejält. Samtidigt behålls sträckningen ganska intakt - det handlar ju om enstaka millimetrar för varje press-snöres knopläge relativt tyngden. Den lilla uppsträcknings-förlust som görs med att flytta knoparna dessa fåtal millimetrar kan med fördel uppvägas genom en något högre placerad rygg-ås, tänker jag mig. Med en högre ryggås kan snö likväl glida ur den svaga svacka som bildas på ömse sidor av ryggåsen? Tyngdbelastningen på täckställningen blir noll, om inte vinden försöker lyfta hela rasket. Om så skulle ske så bromsar genast de jättetunga vikterna. (Man kan ju välja vikter fritt, ifall de inte tynger ställningen. Rejäla marksläpande vikter kan ju knappast börja gunga heller.) Förespråkar alltså rejält tunga och lättransporterade vikter - exempelvis blybatterier ur marinans återvinning, eller rejäla 20-litersdunkar - som knyts tajt men utan att de lyfter. Plus något högre ryggås, särskilt om pressen inte är hal (läs; av traditionell väv snarare än glansigt plastmaterial). Men viktigtast av allt är nog ändå att inte binda i själva båtstöttorna, välter båten så blir det nog då helt rättmätiga försäkringsproblem. För vem vill ha högre premie för att båtägare i allmänhet superklantar sig, typ. Eller skadad båt för att grannen klantat sig?? / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 11 november 2010 | 19:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
detskaga 0 Postad 12 November , 2010 Ett annat tips är säckar med sand i billigt funkar kanon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 12 November , 2010 Thomas-1 : Det är nog ännu smartare att göra som du säger och låta cementplattorna precis vila lite på marken, då kanske de dessutom fryser fast vad det lider. Kollade runt lite på grusplanen idag. Idéerna är många. Såg en del som använde gamla hinkar fyllda med sten, t ex. Även gamla bildäck monterade på fälg. Samt en del som har gjort the big no-no och knutit i stöttorna. Att knyta i en vagga eller en trailer är väl en sak, men i stöttorna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 12 November , 2010 Jo, idéerna är många. Vissa förvisso mindre bra, företrädesvis små motorbåtar har rätt ofta för låg eller saknad ryggås. Bildas ju bassänger med hundratals kilo med vatten, kan ju rentav deformera båten om pallningen dessutom är dålig. Min båt står på 2 st ca 30 cm höga pyramider av korsade träklabbar. Jag har långa järnrör som jag kör tvärs igenom hålrummet vid basen, och sedan kilar fast. Två ton båt, så pyramiderna står rejält stadigt. Knyter sen hela pressen i järnrörens ändar, förutom allra akterst och förut. Akterst U-bultar jag en trä-tvärslå i den nedfällda badstegen, och vid fören har jag en tvärslå bunden i en 20-kilos dunk eller ett batteri (eller nåt, beroende på vad jag hittar). Hela ryggåsen vilar alltså uppe på båten. Sandsäckar var ju annars en bra idé, tar ju ingen förvaringsplats på sommaren. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 12 November , 2010 Kan vara bra att vara lite försiktig med föremål som hänger runt skrovet. Jag har sett flera båtar som fått skador av det. Bland annat en som hängde tegelstenar som slog flera hål i skrovet efter en höststorm. Nu kanske det var ett extremt exempel, men kanske i alla fall är bra att tänka på möjliga konsekvenser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 12 November , 2010 Ett tips kan vara att fästa tampen i fast föremål vagn eller vagga (dock ej i lösa stöttor) upp genom ölietten och sedan hönga vikten med någon desimeters löplina. Sträckningen blir den samma, men risken att vikterna ska slå mot båtarna är mindre. (beror ju givetvis på skrovets vinkel pressens bredd m.m.) Själv surrar jag stumt med lättviktspressening 180g med lösa ölietter. är inne på press nr 2 på fem vintrar. lätthanterligt och billigt. pressen har aldrig slitit sig under vintern, men har tagit stryk i hörnen och under sommarförvaringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser