Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Malla59

Jobba nu istället för i vår?

Rekommendera Poster

Ni vet hur det är. I början på april är man grymt sugen på att börja fixa med båten men ofta är det åt helsike för kallt. Hittills har hösten varit mild och fin med många dagar kring 8-10graders strecket. Likväl så justerar jag bara presseningen.  Varför gör man inte vårfixet nu? Ge mig en spark i baken, vad ska ja ta tag i nu som är för kallt att göra i mars/april?

Omegaägaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så mycket som möjligt nu så kan du sjösätta tidigare. Beror iofs var i landet man befinner sig. Jag skrapar botten nu, ska våtslipa friborden, fixa glappet i rodret osv osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaxa båten på hösten är ett bra sätt att underlätta vårjobbet. Skiten fastnar inte lika lätt på nyvaxat skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polera, vaxa, lacka(med enkomp), olja, jag skulle vända på frågan, vad kan du inte göra nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en del plastningsjobb som jag gärna skulle få gjort nu i höst, men då båten står ute är det helt kört (15 grader är väl kravet?) eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på färg kan man bli tvungen att vänta med bottenmålningen. Vissa färger ska sjösättas efter ganska kort tid efter påförandet, men det står på burken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag ska faktiskt iväg strax till kusten och pilla lite med båten min smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi pillar ju på båten året runt och har så gjort med de flesta av våra båtar. Vad man gör bestäms av vädret. Inomhusjobb enbart om det är under minus 5. Mellan -5 och 5 beror det på om solen lyser (det blir varmt och skönt under en presenning när det är sol). Är det över 5 kan man göra det mesta utom epoxibehandla. Behöver man plasta en yta kan man försöka värma den genom att skapa ett litet instängt utrymme kring det med presenning tex och ställa en värmefläkt där. Plast härdar ganska fort så det brukar gå bra. Vi plastade en skorstensklack på taket förra helgen när det var 8 grader. Att värma en köl av bly till lämpliga grader tar dock låååång tid. vi höll på i flera dagar förra våren.

Det är mysigt på varven nu. Endast entausiasterna är vakna och det är oftast väldigt trevligt folk som gärna pratar båt och renovering och fikar i höstsolen med dig cool

post-2001-1394236554,8504_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade med leverantören av den bottenfärg jag köpt, de sade att det gick bra att måla på hösten men att båten skulle stå täckt så att det inte rann vatten på bottenfärgen.

Har målat nu på hösten och noterat att färgen pulvrar av sig en smula, är nog en bra idé att kolla med leverantören innan man börjar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjaae, epoxi och annat funkar ändå men är det lite kyligt härdar det långsammare. Är det inte minusgrader härdar det ändå till slut, och det är väl ganska lång tid till våren..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...